Boldog, akinek egyáltalán futja arra, hogy elmenjen nyaralni, így sokan. Lehetséges. De tény és való, ha el is megyünk, jobban meghúzzuk a nadrágszíjat, végignézzük, milyen ajánlatokból tudunk válogatni. Ahol lehet, igyekszünk a takarékos megoldást választani.

osaka2005.photo © 2005 vladimix | more info (via: Wylio)

Átlag család, egy vagy két gyerekkel. A hotelek, panziók, utazási irodák ajánlatait böngészve általában a leggyakoribb kínálat a kétágyas vagy duplaágyas szoba, valami olyan körítéssel, hogy gyerek a szülők közt pár éves koráig ingyen, pótágyon féláron. Ha nem mínusz két csillag az elérhető minőség, akkor üdülés teljes áron, szorozva néggyel, az nem jön ki, nem bírunk tehát kivenni még egy szobát, hiába összenyitható elvileg a miénkkel, hogy a gyerekek is kényelmesen elférjenek. Ahol szolgáltatások is vannak, étterem, félpanzió, wellness, játszószoba, ott sok esetben tehát egy kb. 8 négyzetméteres luk vár bennünket, igaz, minden földi jóval, légkondival, minibárral felszerelve, de az sem feledteti, hogy a nagyobb kisded tőlünk fél centire fogja aludni az igazak álmát, a kisebbik meg egész éjjel minket fog rugdosni, ami főleg akkor zavaró, ha ő sincs ehhez szokva, magyarul otthon szigorúan ki van tiltva a családi ágyból.

Ez esetben, tűnődöm magamban, nemhogy felnőtt program nincs, de még békés esti tévézés-olvasás sem, esetleg az utóbbi, ha a lakosztályhoz erkély is tartozik, ahol még látunk is valamit. De ahhoz már nagyon merésznek kell lenni, hogy a felnőtt programot is az erkélyre telepítsük, főleg ha vidám sétálóutcára néz, amin még éjféltájt is hullámzik a turisták hada.

Márpedig akkor nincs hol, hiába lenne kivel. A fürdőszoba általában egy wc, egy zuhanyfülke és egy mosdókagyló szűk rejtekhelye, ráadásul ha belépünk, azonnal bekapcsol a ventilátor, ezért pisilni se merünk éjjel kimenni, hogy ne zavarjuk Pistike édes álmát, amúgy is pont az ágyára néz a fürdő ajtaja, tehát villanyt gyújtani se lehet csak úgy.  De bizonyos koron túl a vécé tetején előadott, néma csöndben végrehajtott akrobatika sem túl vonzó alternatíva.

Jobbak az apartmanok, vagy a családi lakosztályok. Ott vagy konyhasarok, vagy nappali, vagy második háló nyújt nagyobb kényelmet, ha meg bírjuk fizetni. A magánszállások, falusi vendéglátók is kedveskedhetnek ilyesmivel – volt szerencsénk egyszer Szigligeten egy komplett lakáshoz, nem győztük áldani a szerencsénket, de a Mátra tetején a gyönyörű kicsi ház is remek volt, nappalival, hálóval. Persze az ilyen lakokhoz meg szolgáltatás nem nagyon jár, főzőcskézhetünk magunk, wellness a falu másik végén, a fürdőben. Igaz, gyereket ott általában úgyse látnak annyira szívesen. A régi balatoni fizetővendéglátó-helyek pedig valaha még más igényekre épültek, tehát gyakran futhatunk olyanba, ahol a fürdőszobán-konyhán mondjuk egy vadidegen német párral kell osztozni. Ha a hálószobán kívül nagyjából mindenen, akkor megint fuccs az intimszféránknak, én az ilyen helyekről nemcsak emiatt szoktam még időben menekülni.

Van, aki úgy oldja meg a dolgot, hogy magával cipeli a nagymamát (és fizeti a nagymama lakosztályát is esetleg), míg ők moziba mennek, a nagyi altatja esti mesével a dedeket. Más a szittert viszi magával, esetleg baráti családdal indul közösen nyaralni, egyik este ti szórakoztatjátok az összes kölyköt, a másik este ők.  Probléma csak akkor van, ha a gyerekekből valaki megsértődik, és a legrosszabb pillanatban elindul a mackójával együtt anyuhoz-apuhoz vigasztalódni. De fizetős segítségre is akadhatunk: a bababarát szállások egy részében hivatalos segítők, animátorok, bébiszitterek hada várja, hogy mi elmenjünk gyertyafény mellett vacsorázni, addig ők vigyáznak féltett kincsünkre.

A hóna alatt üdülési csekkel elinduló átlagcsalád („félpanzió, kötött turnus, lekérésre babaágy kapható”) nagyon sokszor nyaralás címén az első bekezdésben említett nyolc négyzetméteres lukban landol negyed- vagy többedmagával, a programok nappali része valószínűleg mindenki számára kínál megfelelő szórakozást és pihenést, nem úgy az éjszaka. Pistike sérelmezi, hogy apa horkol (otthon is, csak másik szobában), apa nem fér hozzá anyához, mert Gézuka köztük hencsereg, sőt a plüssmacskát is hol egyikük, hol másikuk szájába nyomja, anya pedig nem tud aludni, mert vagy Gizikét pakolja vissza egy éjjel háromszor a billegős pótágyra a földről, ahova leesett, vagy Kitti cumiját keresi a vadidegen bútorok közt. Igaz, neki tök mindegy, ő otthon sem alszik túl sokat.