A kisbabád már elmúlt féléves. Rengeteget fejlődött és sok mindent megtanult már az elmúlt hat hónapban, de még több áll előtte. Ebben az időszakban kitárul előtte a világ, és megpróbál belőle minél többet felfedezni.

Hét hónaposan elkezd mászni, és bár eleinte inkább hátrafelé halad, hamar megtanulja, hogyan változtasson a mozgásának irányán Már segítség nélkül ül, és ahogy fejlődik az egyensúlyérzéke, kombinálni fogja az ülést más tevékenységekkel, például a játékkal. Ülésből már állásba húzza magát, és a kilencedik hónap végére már a bútorokba kapaszkodva áll, járni próbál.

Ebben az időszakban a felfedezés vágya és az elszakadástól való félelem egyszerre dolgozik benne. Kezdődik a szeparációs szorongás, és elkezd tartani az idegenektől.

A nyelvi fejlődés már sokkal az előtt megkezdődik, hogy a kisbaba kimondaná az első szót. Beszélgess vele, amelyen gyakran csak lehet, és észre fogod venni, hogy egyre gyakrabban utánozza az általad által kiejtett szótagokat. Ami először értelmetlenségnek hallatszik, azzal ő azt akarja utánozni, amit éppen hallott. Lassan elérkezik az első szavak ideje, ez lehet a multioptipupiloptómia is, de leggyakrabban a mama, papa.

Kukucskálósat játszik, tapsol, tapsol, pápát int, tárgyakat összeüt. A távolabbi játékokat megpróbálja elérni, egyik kézből a másikba áttesz dolgokat, két ujjal tud fogni. Észreveheted, hogy a bal vagy a jobb kezét részesíti előnyben. Kezével alkalmazkodik az elérni kívánt tárgy alakjához, apróbb tárgyakat egy lyukon keresztül be tud illeszteni nagyobb tárgyakba, két kockából tornyot is épít. A kicsi már tudatában van olyan dolgok folyamatos létezésének is, amelyeket nem lát éppen. Keresi a korábban elejtett tárgyakat, és már felismeri a megszokott játékát akkor is, ha annak csak egy része látszik. Hamarosan rájön arra is, hogy bár magát a játékot nem éri el, de eléri a takarót, amelyen a játék van, és ha meghúzza a takarót, hozzá tud jutni a játékhoz.

Első kézből akarja megismerni az őt körülvevő világot, de azzal még nincs tisztában, hogy amit tesz, az veszélyes vagy romboló lehet. Itt az ideje, hogy körülnézz a lakásban a baba szemével, és elpakolj mindent, ami veszélyes, és biztonságba menekítsd a számodra értékes tárgyakat (bármit, ami egyszeri gikszer után használhatatlanná válhat vagy tönkremegy). Mindent azért nem kell elrakni előle, így tudod tanítani arra, mivel hogyan szabad bánni, és hogyan kell vigyázni dolgokra.

Elkezdődik a hozzátáplálás időszaka, vannak kisbabák, akik könnyen elfogadnak új ízeket, másoknak ez tovább tart. Az evési szokásai, ízlése gyakran hétről hétre változik. Ha épp fogzik, nem érdekli az evés, inkább csak alaposan szemügyre veszi az ételt.

Az időszak végére elképzelhető, hogy a fejlődésében egy kis lassulás következik be, és a kicsi semmi újat nem tanul. A baba egy kis szabadságot vesz ki, hogy gyakorolja, koordinálja és tökéletesítse tudását. És ha úgy látod, hogy bár jól eszik, de mégsem hízik egy grammot sem, ne aggódj, ilyenkor a kisbabák nem a hátsójukat, hanem az agyukat növesztik.

7. hónap

Testi fejlődés

  • Jól egyensúlyoz a fejével
  • Négykézlábra áll, és előre-hátra ringatja magát, kúszik
  • Kibújt egy vagy két foga
  • Szájával és kezével fölfedezi a saját testét
  • A tárgyak megfogásánál használja az ujjait is

Szociális, értelmi fejlődés

  • Tudja, kicsoda az a mama vagy anya, és azt is tudja, hogy belőled csak egy van
  • Megjelennek a humorérzék első jelei, huncutkodik
  • Nagyobb figyelem-összpontosításra képes, jobban érdeklik a részletek
  • Megérti, hogy a tárgyak nem tűnnek el, ha el vannak rejtve
  • Hangokat vagy hangsorokat utánoz
  • Kezdi megtanulni cselekedeteinek következményeit
  • Ütögeti, simogatja a tükörképét, egy kisbaba képét saját magával azonosítja, és ennek megfelelő hangokat ad ki
  • Ellenkezik, ha valamit nem akar megtenni, a hangszíne alapján megtanulja a „nem” szó jelentését
  • Kifejezi, ha szeretne bekapcsolódni a társaságba, felkapja a fejét, ha egy beszélgetésből kihallja a saját nevét

8. hónap

Testi fejlődés

  • Csipeszfogást alkalmaz, képes az egyik tárgyat a kezében tartani és manipulálni vele, miközben a másikat figyeli
  • Rámutat dolgokra, és szemével követi azokat a tárgyakat, amelyekre rámutattunk
  • Úgy is tud előre vagy hátra kúszni, hogy az egyik kezében tart valamit
  • A bútorokba kapaszkodva feláll, ha valaminek nekitámaszkodhat, már úgy is megáll, hogy a kezét nem használja, álló helyzetben az egyik lábát a másik elé helyezi
  • Tapsol és integet
  • Mindent megkóstol

Szociális, értelmi fejlődés

  • Ragaszkodik a szüleihez, az idegenekkel jobbára óvatos
  • Megsimogatja a tükörképét, rámosolyog és megpuszilja
  • Kiabál, hogy felhívja magára a figyelmet, és nem szereti, ha korlátozzák
  • Utánozza az embereket és viselkedésüket
  • Emlékszik a múltbeli eseményekre
  • A „mama” és a „dada” szavakat nevekként ismételgeti

9. hónap

Testi fejlődés

  • Tapsol és összeütöget tárgyakat, egy kézben két tárgyat is tud tartani
  • Az apróbb tárgyakat a hüvelyk- és a mutatóujjával közelíti meg, a nagyobbakat mindkét kezével
  • Kúszás közben meg tud fordulni, felmászik a bútorokra, ha megkapaszkodik, állni is tud

Szociális, értelmi fejlődés

  • A szülők közelében szeret játszani
  • Kezdi felmérni az emberek hangulatát, érzékenyen reagál a többi gyerekre, sír, ha azok sírnak
  • Játékot kezdeményez, szándékosan kiválaszt egy játékot, hogy azzal játsszék
  • Előad a közönségének, megismétel valamit, ha megtapsolják, utánozza a köhögést, a nyelvcsattogtatást, sziszegést
  • Emlékezhet egy az előző nap játszott játékra
  • Egyszerű utasításokat követni tud
  • Tudatosul benne a függőleges tér, fél a magasságtól

Pilár