Szalíz fejlesztés óvodások iskolások

Ebben a posztomban szeretném először is leszögezni, hogy az írásaimmal nem akarom kizárólag a szülőre hárítani a felelősséget, ami a gyermeke fejlődését illeti, illetve nem „áttolni akarom a feladatot, hanem megmutatni, mit tehet a szülő, hogy az olvasás/felolvasás nagyobb öröm legyen a gyerkőcöknek már a születéstől fogva.

Lackfi János költő és J. Kovács Judit drámapedagógus Százérintő című interaktív mondókás könyve Agócs Írisz illusztrációival készült 0-4 éves korosztály számára. A huszonkét ölbeli játék nagyszerűen közvetít miniatűr „drámákat” a mindennapokból: zümmög a szúnyog a fülünkbe, eszünk, esik az eső, vagy éppen betegek vagyunk. A testkontaktus mellett, mely megnyugtató és szorongásoldó, segítenek a mondókák az anyanyelvünk zenéjének elsajátításában. A játék természetes adaptációs eszköz és normaközvetítő közeg egyszerre: a mondókák segítségével lehetőségünk van jobban megismerni a gyermekek egyéni belső világát, ezáltal személyiségét.

A legtöbb mondókában fokozatosan emelkedik a feszültség, majd a végén kioltódik, jön a csattanó: ez segít a frusztrációk levezetésében. A modern élet eszközei is megtalálhatóak a mondókákban: sms, mobiltelefon, repülő is helyet kap a szövegben, ezáltal nem lesz életidegen. Mindemellett egyszerű alapszókészlettel dolgozik a szöveg, sok benne a hangutánzó szó, így nem okoz nehézséget a megértés, lehet kántálni is. Szülőként teljesen világosak és egyértelműek az instrukciók: milyen testbeszéddel, testtartással, mozgással tudjuk eljátszani a szöveget. Egyikhez-másikhoz az ujjbábozás is nagyon passzol. Nincs szükség szerintem arra, hogy tematizálják a mondókákat akár kontextus, akár kívánt mozgásforma, akár téma szerint.

A színek nem harsányak, de figyelemfelkeltőek, a könyv mérete optimális szerintem. Itt szeretném megjegyezni, hogy természetesen híve vagyok az e-book terjedésének, de más médiumban más az olvasás élménye is. Mindenkit arra biztatnék, hogy kezdetben a papír alapú hordozón adja a gyereke kezébe a szöveget. A mondókákban nincsenek kreatív nyelvi lelemények, de ebben a korosztályban nem is cél ezeknek a megértése, alkotása. Egyszerű nyelvezet, egyszerű forma. Néhány mondóka kibővíthető, hogy édesapa, nagymama vagy nagyobb testvér is beszálljon a játékba: a mobilosban például a megszólaló hang lehet egy családtag is. A békásban pedig ha becsobbant a kisgyerek, akkor a tóban várhatja halacska vagy másik béka akivel találkozik, ezt is meg lehet jeleníteni egy családtag segítségével.

Bővebben: http://kerekito.hu/   http://kacagtato.hu/

Másodjára pedig Agócs Írisz: Kicsi, nagy című könyvéről szeretnék néhány szót ejteni. Egy hatalmas elefánt és egy picike madár barátságáról szól. Tükörként működik a szöveg: kiemeli a nagyság és kicsiség előnyeit és hátrányait. Kiválóan alkalmas lehet, hogy oldjuk vele a testvérféltékenységet, hiszen burkoltan tudunk rákérdezni, magyarázni a testvéri rivalizálásra, hiszen a szöveg megmutatja, miért tud jól együtt játszani kicsi és nagy. A mondatok hasonló szerkezetűek: ha kicsi/nagy vagy, akkor…

Bővebben: http://artistamuvek.blogspot.hu/

https://www.facebook.com/iriszagocsillustration/?fref=ts

Szeretnék még egy rövid bekezdés erejéig kitérni az online olvasásra is. A gyorsolvasást és az információk célzott kiszűrését segítette az a játék, amelyben párokba osztottam a gyerekeket majd minden párnak egy perc állt rendelkezésére, hogy megtaláljon egy adott információt. Általában forgórendszerben választottak egy tábláról előre kitalált témában kérdéseket: sportok, játékok, celebek, stb. Minden párosnak kellett keresnie, mert ha az a páros, aki választott kérdést és övé volt az elsőbbség, hogy választ adjon, de nem tudott, akkor lehetett pontot rabolni, a többi páros mondhatta a jó választ jelentkezési sorrendben.

Gyakorolták a Google kulcsszavas keresőjének használatát, majd a szövegbeli segítő elemek figyelembe vételét. Ha pl.: egy személy születési dátumára voltam kíváncsi, akkor megtanulták, hogy a Wikipédia az egyik leggyakoribb (ha nem is mindig a legmegbízhatóbb forrás) és érdemes rögtön az elején kezdeni a keresést a vastaggal szedett név után. Ha viszont egy bonyolultabb információra voltam kíváncsi pl.: a Heathrow repülőtér régi nevére, akkor megtanulták, hogy nem érdemes így beírni egyben, hogy „Heathrow repülőtér régi neve”, mert legfeljebb a név eredetére vonatkozóan akad meg a szemünk azonnal információn. Viszont, ha a Heathrow repülőtér története kulcskifejezést írjuk be és ott böngészünk a szövegben, megtaláljuk a helyes választ.

Szalíz

További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán.
Tetszik?