Gyereknevelés. Egy szó, amit ha elég sokszor ismételsz magadban, lassan elveszíti a jelentését. Most komolyan, mit is akarunk ezzel a fogalommal kifejezni? Az anyaság útján járva negyed évszázad után arra jutottam, hogy a „nevelés” nem más, mint egy önmagunk által kreált illúzió. A varázslat, amibe kapaszkodunk, hogy ne essünk kétségbe, amikor reggel a kávéspohárral a kezünkben a LEGO-tengeren át ugrándozunk. De ha a „nevelés” nem létezik, akkor mi az, ami igen?
A tettek. Azok bizony valóságos következményekkel járnak. És ahogy ezen elmélkedtem, hirtelen bevillant valami zseniális felismerés. Az anyák – és ezt minden pátosz nélkül mondom – mindig is a világ első dívái voltak. Csak régebben nem „követőknek” hívták a gyermekeket. Hanem kis nézőknek, akik ámulattal figyelték a dívákat.
Az édesanyák titkos hatalma
Ahogy megszületik egy gyermek, belép a család nevű mikrouniverzumba. Ez az apró közösség saját hagyományokkal, szokásokkal, és rendszerint végtelen kávéfogyasztási rituálékkal működik. A gyerek nem tehet mást, mint hogy szívós kis megfigyelőként felveszi ezeket a szokásokat. Figyel. Mindenre. És itt kezdődik az anyák díva karrierje.
A kisbabák ugyanis nemcsak azt látják, amit mondasz – hanem leginkább azt, amit teszel. Ha mosolyogsz, visszamosolyog. Ha idegesen toporogsz, szintén mindig a dühtartományban találja magát. És ha arra kéred – szépen artikulálva –, hogy „Ne szórd szét a rizst!”, tuti, hogy egy maréknyival néz vissza rád kacéran, mielőtt művészien feldíszíti a padlót vele.
A „szobatisztaság-challenge”
Képzeljük el, hogy a babánkból hirtelen követő helyett rajongó lesz, aki minden mozdulatunkat lesi, mint egy díva fellépésén! Hogyan reklámoznánk neki alapvető életkészségeket, mint például a szobatisztaságot?
„Helló, drága közönségem! Egy szuper új programmal érkeztem ma, amit mindenképp ki kell próbálnotok. Hangsúlyozom, ez nem a pelenkásoknak szóló tartalom. Most arról fogok mesélni, hogy milyen cool és környezetbarát trend a bilibe pisilni! Egyszerű a dolog. Csak ismételd, amit a díva csinál. Amint sikerül, jár egy kuponkód egy extra adag mesélős ölelésre. Hashtag bili-füle”
Egyszerű, nem? Mármint elméleti szinten. Gyakorlatban a dívakarrier ezen része gyakran könyörgéssel, néha pedig már-már csendes lemondással jár.
Az éjszakai alvás díva kampánya
„Kedves kis közönségem! Ti is küzdötök a nyűgös nappalokkal? Folyton hisztiztek mindenért, de magatok sem tudjátok, miért? Akkor itt az ideje, hogy belecsapjatok az alvás-maratonnal bővített esti rutinba! Csak egy kis erőfeszítés, és garantáltan ti lesztek a legboldogabb babák reggelre. Csak kövessétek a tapasztalt díva vezetőtöket, anyát, aki szintén becsukja a szemét esténként, és addig nem nyitja ki, míg a madarak csiripelni nem kezdenek kint. Hashtag 'hagyd-aludni-anyát'!”
Természetesen a dívák türelme közben egy kiapadhatatlan kút, amit minden éjszakai kelés megpróbál kiszárítani. De hiszünk bennetek, éjszakai alkalmazkodókészséggel rendelkező díva-palánták!
A reggeli búcsú mesterfokú dívásítása
„Jó reggelt, kisrajongók! Arról szeretnék ma mesélni, hogyan lehet könnyebbé tenni a reggeli elválást oviban vagy bölcsiben. Tisztában vagyok a nehézségekkel, tudom, milyen nehéz a dívától reggelente elbúcsúzni. De most figyeljetek! Ha sírás nélkül intesz búcsút, egy különleges meglepetés vár délután! Édesség? Új könyv? Ki tudja! Mert a dívák titokban mindig egy varázslatos lények maradnak. Hashtag 'anyát-haza-várni'.”
Az anyaság összefoglalója díva-módra
Ahogy a gyerekek idősebbek lesznek – főleg a kamaszkor szent földjén járva –, a díva státusz meginog. Egyetlen posztra sem érkezik like, és amikor egy-egy anya-próbálkozás bekerül „a ciki dolgok” kategóriájába, a kommentszekció is kíméletlenül hallgat. De a dívák titokban még mindig ott vannak, csendben, de rendíthetetlenül, abban reménykedve, hogy az évek során szorgosan elvetett értékek egyszer újra előbukkannak, és virágba borulnak.
Mert akárhogy is nevezzük, dívák maradunk. Az anyák csendes hősként a reflexiók, a példák, és, bizony, néha az esti online shoppingolás után továbbépítik a világot, amit a szeretett követőiknek – vagyis rajongóiknak – nyújtanak.
Te mennyire vagy díva?
Ne feledd, hogy ha a magad nem is érzed úgy, a gyerekeid számára te vagy a legnagyobb!
Vörös Szú