Kész a rendelet, szeptembertől bizonyos tárgyakat az iskolán kívül kell hagynia a csemetének
Elkészült és a Magyar Közlönyben már meg is jelent az új rendelet, amely részletesen szabályozza, milyen tárgyakat nem szabad bevinni az iskolába, illetve melyeket lehet csak korlátozottan használni az elsőtől egészen a tizenharmadik évfolyamig. A jogszabály két fő kategóriát határoz meg: a tiltott tárgyakat és a korlátozottan használható eszközöket.
A tiltott tárgyak olyan eszközök, amelyeket egyáltalán nem szabad bevinni az iskolába. Amennyiben egy diáknál ilyen tárgyat találnak, azt köteles átadni, és ha szükséges, a tanári kar még a rendőrséget is értesítheti. Bizonyos kivételes esetekben azonban engedélyezhető ezeknek a tárgyaknak a bevitele, ha az erre vonatkozó engedélyt előzetesen kérik és meg is kapják az adott tanulók.
A jogszabály nem sorolja fel konkrétan, mi tekinthető tiltott tárgynak, de utal más jogszabályokra, amelyekben megtalálhatók ezek a részletek. Ide tartoznak például a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök, mint például a 8 cm-nél hosszabb pengéjű kések, dobócsillagok, rugós kések, illetve a lőfegyverutánzatok, elektromos sokkolók, valamint olyan eszközök, mint a gázspray vagy a zárnyitó szerkezetek.
A vonatkozó rendelethez tartozó mellékletet érdemes szó szerint idézni, nehogy valamelyikőtök nyugodtan hagyja a gyereknél reggel a számszeríjat, mondván, azt eddig is beengedték az iskolába. Legyünk azért észnél, szeptember 2-től a dobócsillagot is érdemes otthon hagyni. Melléklet a 175/2003. (X. 28.) Korm. rendelethez:
„A közbiztonságra különösen veszélyes eszköz:
a) * az olyan szúró- vagy vágóeszköz, amelynek szúróhosszúsága vagy vágóéle a 8 cm-t meghaladja, továbbá a szúróhosszúság vagy a vágóél méretétől függetlenül a dobócsillag, a rugóskés és a szúró-, vágóeszközt vagy testi sérülés okozására alkalmas egyéb tárgyat kilövő készülék (különösen: felajzott íj, számszeríj, francia kés, szigonypuska, parittya, csúzli);
b) a jellegzetesen ütés céljára használható és az ütés erejét, hatását növelő eszköz (különösen: ólmosbot, boxer);
c) a lánccal vagy egyéb hajlékony anyaggal összekapcsolt botok, nehezékek;
d) az olyan eszköz, melyből a szem és a nyálkahártyák, illetve a bőrfelület ingerlésével támadásra képtelen állapotot előidéző anyag permetezhető ki (gázspray);
e) az olyan eszköz, amely az utánzás jellege és méretarányos kivitelezése miatt megtévesztésre alkalmas módon hasonlít a lőfegyverre (lőfegyverutánzat);
f) az olyan eszköz, amely elektromos feszültség útján védekezésre képtelen állapot előidézésére alkalmas (elektromos sokkoló);
g) * az olyan eszköz, amely a zárszerkezetek illegális kinyitására vagy feltörésére szolgál (különösen: álkulcsok, mechanikus vagy elektromos elven működő zárnyitó szerkezetek).
Leegyszerűsítve, a tiltott tárgyak közé tartozik minden olyan eszköz, amelynek birtoklását a szabálysértési törvény vagy a Büntető Törvénykönyv tiltja. Ilyenek például a kábítószerek, lőfegyverek és pirotechnikai eszközök. Emellett a diákok nem vihetnek be az iskolába olyan termékeket, mint a cigaretta, dohánytermékek vagy alkohol – mondjuk ez eddig is így volt.
A rendelet azonban lehetőséget ad arra, hogy bizonyos tiltott tárgyakat, amelyek birtoklása nem tilos jogszabály szerint – például a 18 éven felüli diákok cigarettáit – az iskola házirendjében meghatározott személy átvegye és tárolja a tanítás végéig, amikor azokat vissza kell adni. Úgyhogy akkor cigarettára is a monogramot rá, ahogy a ceruzákra, különben a padtársad sokkal cikibb dohányát kapod majd vissza délután. Nagy lesz a kavarodás.
A korlátozottan használható tárgyak, mint az okostelefonok és az internet elérésre alkalmas okoseszközök, bevihetőek az iskolába, de ezek használata szabályozott. A tanítás elején ezeket az eszközöket le kell adni, az iskola köteles azokat megőrizni, majd a tanítás végén visszaadni a diákoknak. Erre is kell majd egy kis időt szánni, nap elején és végén is, de majd csak belejövünk.
A rendelet kapcsán felmerültek kritikai észrevételek is. Többen aggályosnak tartják, hogy a pedagógusokat olyan helyzetbe kényszerítik, ahol gyakorlatilag csendőri szerepet kell vállalniuk. Például, ha felmerül a gyanú, hogy egy diáknál szabálysértésnek vagy bűncselekménynek minősülő tárgy van, a pedagógusnak vagy a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottnak fel kell szólítania a diákot, hogy igazolja, hogy ilyen tárgy nincs nála, és ezzel egyidejűleg értesítenie kell az iskolaőröket, vagy az általános rendőri szervet, valamint a tanuló szülőjét is.
A rendelet továbbá szigorúan előírja, hogy ha egy diák engedélyt kap egy tiltott tárgy birtoklására, akkor annak részleteit alaposan dokumentálni kell a tanulmányi rendszerben. Ez magában foglalja a birtoklás célját, az engedély érvényességének időtartamát, és a birtokolható tárgy pontos megnevezését. Vagyis, ha a kisfiad valamiért nem képes meglenni a parittyája nélkül, akkor először is engedélyeztetned kell, hogy bevihesse azt, majd ugyan beviheti, de elő nem veheti, ott azzal nem gyakorolhat, csak a megszokott módon, amikor hazaér.
Összességében és komolyra fordítva a szót, a rendelet főként a tiltásra épít, ezért váltott ki határozott kritikát, hiszen nem kínál alternatív megoldásokat a modern technológiák oktatási célú bevonására vagy a diákok telefonfüggőségének kezelésére, a beharangozásával ellentétben.
Boldog új tanévet mindenkinek!
Akác