Legalábbis egy mostanában végzett felmérés szerint. A www.diszlexiateszt.hu oldal által több, mint 1000 szülő és pedagógus részvételével lefolytatott kutatás arra kereste a választ, hogy mekkora a testi fenyítés iskolai alkalmazásának támogatottsága. Kazal Kolos, az oldal szakértője beszámolójából kiderül, úgy tűnik, sajnos nem csökken a testi fenyítés kultusza Magyarországon. Hiába, hogy hivatalosan minden formája tilos, otthon és az iskolában is.
A válaszadók többsége (61%) szerint a verés nem elfogadható az iskolában.Akik szerint igen, azok akár nádpálcát-favonalzót is tolerálnák: iskolai verést támogatók legnagyobb része akár azt is elfogadhatónak tartja, ha a tanár segédeszköz segítségével náspángolja el a gyereket.
Az is kiderült, hogy a szülők kevésbé toleránsak, mint a tanárok, és a szülők válaszaiban több volt olyan, aki szerint a pofon, fenékre verés megfelelő eszköz bizonyos esetekben. A testi fenyítést támogató szülők 61%-a fogadja el a verés során az eszközhasználatot, míg a gyermektelen tanárok között ez a szám 55%, a gyermeket is nevelő tanárok között pedig csupán 28%.
Az iskolai fenyítést elfogadó válaszadók a verés hatékonyságáról is meglepően gondolkoznak: 51%-uk úgy véli, hogy a verés az alsó tagozatos diákok esetében a leghatékonyabb, de sokan közülük még középiskolában is elfogadhatónak tartják a diák megütését.
Részleteket és további összefüggéseket a grafikonokkal alátámasztott beszámolóban lehet olvasni.
Az elemzők nem tagadják, hogy veréssel is el lehet érni "eredményt". A verésnek van visszatartó ereje. Ez igaz. Azonban ez a visszatartó erő külső kényszer, nem a gyermek saját döntése. A gyerek, akit vernek, talán „szót fogad”, „jó” gyerek”, azonban ezt nem belső meggyőződésből, hanem félelemből teszi, és ha a félelem elmúlik, akkor megszűnik a visszatartó erő is. Ráadásul a verés, akármilyen szelíd is, megváltoztatja a gyerek jellemét, értékrendjét. Megtanulja, hogy fizikai erővel érvényesítse érdekeit, akaratát. A gyerek, akit vernek, azt érzi, hogy ő nem megfelelő, nem elég jó. Bizonytalan, önbizalomhiányos felnőtté válik.
A felmérés készítői szerint felnőve abból a gyerekből lesz együttműködő, megértő, empatikus ember, aki felé gyermekkorában kedvességgel, megértéssel, figyelemmel fordultak. Ráadásul régen bebizonyosodott, hogy léteznek a verésnél sokkal hatékonyabb eszközök is a nevelésre és a tanításra. Ilyenek például a bevonás, a tisztelet, az érdeklődés, a sikerélmény, az öröm vagy éppen a közös munka lehetőségének biztosítása. Ezekkel az elvekkel a jó pedagógusok nemcsak tisztában vannak, de alkalmazzák is őket. Nem lenne jó, ha tömegesen visszatérhetnének a körmöshöz vagy a nádpálcához.
Vakmacska
Forrás: www.diszlexiateszt.hu, www.varazsbetu.hu