E heti kezdettel az Egyesült Királyságban egy meglepő vetélytársa lesz a könyvesboltoknak és könyvtáraknak, amelyek könyveket akarnak tenni a gyerekek kezébe. A McDonald’s gyorsétterem-hálózat gyerekkönyvekkel váltja fel a színes Happy Meal dobozkák megszokott, olcsó, eldobható, műanyag játékait.  Mivel az étteremlánc forgalma fenomenális, ezért egycsapásra a Szigetország legnagyobb gyerekkönyv forgalmazói lesznek.  Az elkövetkezendő két évben nem kevesebb, mint 15 millió gyerekkönyv jut majd el általuk a gyerekekhez.

A kampány ötlete a National Literary Trust (Nemzeti Irodalmi Alapítvány) kezdeményezésésén alapult. „A kutatásaink szerint egyértelmű a kapcsolat aközött, hogy hány könyve van egy gyereknek és hogy mennyire lesz sikeres az életben. Sajnos az Egyesült Királyságban háromból egy gyermeknek nincsen saját könyve otthon, és a gyerekek fele saját bevallása szerint nem szeret olvasni”, nyilatkozta az NLT szóvivője a Daily Telegraph újságnak.

A kampány keretében a Dorling Kindersley könyvkiadó és a WH Smith könyvesbolt lánc működnek együtt.  Az első hetekben a színes, ismeretterjesztő DK könysorozat darabjai kísérik majd a Happy Meal menüt. Ezeket az „Amazing World” (Csodálatos Világ) sorozatból válogatták: Óceánok, A Föld, Csillagok és bolygók, Nagymacskák, Az Északi és a Déli Sark, és az Esőerdő.  Ugyanakkor ajándékutalványokat is osztogatnak majd könyvekre, amiket a WH Smith boltokban lehet beváltani. A sorozat további köteteit meg lehet majd vásárolni a McDonald’s éttermeiben magukban is, ételvásárlás nélkül. A későbbiekben ismeretterjesztő és irodalmi művek váltják majd egymást az akció évei alatt.

 

A megkérdezett szülők nagy része örömmel fogadta, hogy az olcsó, vacak játékok helyett könyveket kapnak majd a gyerekek.  Más országokban, pl. az Egyesült Államokban pedig reménykednek, hogy nem csak Nagy-Britanniában lesz ilyen kezdeményezés.

 

Mindemellett a Happy Meal csomagok megítélése a mai napig élesen megosztja az embereket. Chilében és az USA több államában be vannak tiltva, mert a gyorséttermi, megkérdőjelezhető tápanyagértékű falatokkal osztogatott ajándékokat vonják felelősre gyerekkori elhízás terjedéséért.

A McDonald’s pedig évek óta próbál ez ellen a rossz megítélés ellen küzdeni. 2012-től az éttermlánc 14 ezer amerikai üzletében minden Happy Meal dobozba tesznek gyümölcssalátát is (általában almát, bár helyenként szeletelt répát, ananászt, vagy akár friss narancsot is), és a gyerekmenüs sültkrumplik mérete a felére csökkent (valamint lehet a sültkrumpli helyett kétszer annyi gyümölcsöt kérni). Magyarországon a „gyümölcsix” egyelőre csak választható köret, a sült krumpli helyett lehet kérni.  Továbbá a McDonald’s szakértői arra buzdítják a szülőket, hogy a gyerekeknek (es maguknak!) rendelt hasábburgonyát nyugodtan kérjék hozzáadott só nélkül, és a személyzet örömmel elkészíti úgy (ezt egyébként kipróbáltam Magyarországon és működik)

A szkeptikusok és dietetikus szakemberek támogatására valószínűleg még sokat kell várni, de az átlagszülő, aki néhanapján eltévelyeg a „mekdöncibe” a családdal egy hosszú kocsiút alatt, legalább annak örülhet, hogy nem növeli az otthoni kacathalmazt egy további műanyag bizbasszal, hanem olvasnivalót kap.

Másutt