A minap a gyerek átküldött telefonon egy játékboltban készített képet „Anya, ez jó játék?” kérdés társaságában. Rögtön izgatott lettem, gyerekkorom kedvenc társasjátéka jelent meg a kijelzőn. Előjöttek az emlékek: amikor kicsi voltam, édesapámmal rengeteget játszottam az Élve fogd el című játékkal. Órákon át képesek voltunk állatokat cserkészni, és úgy emlékszem, ő is élvezte a játékot. Nem volt kérdés tehát, hogy a középső lányom születésnapjára megveszem a társast, és ha már játékboltban jártunk, beficcent mellé még egy: a memóriafejlesztő Brain Box sorozatból a Farm doboz.
Élve fogd el!
Az 1975-ös játék változatlan külsővel jelent meg újra, de a retró stílus nem zavarta a modern kütyükhöz szokott gyerekeket. Érdekes volt harminc év után újra látni a nyalát, a tobzoskát, a lóantilopot, a macskamedvét, és még több tucat állatot. Sajnos a kártyalapok minősége hagy némi kívánnivalót maga után: a papír nagyon vékony, könnyen hajlik és gyűrődik. A helyesírással is akadnak problémák, ezekre fel is hívtam a gyerekek figyelmét, és megbeszéltük, hogy például a flamingó hosszú ó, a jávorszarvast egybe kell írni, a gímszarvas hosszú í, a gnú hosszú ú, és a kondorkeselyű is összetett szó. A két f-fel írt muflonon azért kicsit felnyerítettem.
A játékban 2-8 ember vehet részt, a játékidő a létszámtól függ: a játék akkor fejeződik be, ha a táblán lévő mind a 80 állatot elfogták a játékosok. Két játékosnál körülbelül 40-50 percet lehet számolni, négynél 20-25 perc alatt van vége a játéknak.
A hatalmas, sárga, négyzethálós játéktábla szélein található piros négyzetekből indulnak a vadászok (mindenki kiválaszthatja, hogy melyik legyen a kezdőmezője – veszekedés esetén anya kiosztja a helyeket). Dobókocka nincs, lóugrásban kell közlekedni a táblán, melyen összesen 80 állat található különböző helyeken. A feladat az, hogy úgy „sakkozzunk” a lépésekkel, hogy egy-egy állatra érkezzünk – ebben az esetben az adott állat kártyáját megkapjuk: miénk a préda. Nem mindegy, hogy milyen színű állatot cserkésztünk be: a zöld 100-at, a sárga 200-at, a piros 300-at, a kék 400-at, a rózsaszín 500-at, a barna 600-at, a szürke 800-at, a tábla közepén lévő oroszlán, az állatok királya pedig 1000 pontot ér. A játékot nem az nyeri, akinek a legtöbb kártyája van, hanem az, akinek az állatok értéke (azaz a kártyán lévő pontok összege) a legmagasabb. Érdemes tehát előre eltervezni, hogy mely nagy értékű állatokat vadásszuk le, mégpedig a másik előtt.
Vannak olyan mezők, melyekre nem lehet lépni: tájfun, vízesés, szakadék, stb., illetve olyan mezőre sem lehet lépni, amelyen egy másik játékos bábuja áll. Egy körben egy játékos egy lólépést tehet meg. Ha egy olyan állatra lép egy játékos, amelyiket már egy másik levadászott, akkor nem történik semmi: érdemes tehát figyelni a többi játékos előtt lévő kártyákat, hogy a kiszemelt állatot begyűjtötte-e már valaki.
A végén csak néhány szabad préda marad a táblán, ezek összeszedésekor megy a harc: ki ér oda hamarabb. Amint az összes állatkártya a játékosoknál van, jöhet a számolás.
Talán az emlékek miatt is van, de ezt a játékot nem tudom megunni felnőtt fejjel sem, és a hatéves gyerek is érti már a lényegét (jó, neki néha taktikai tanácsokat adok az egyenlőség jegyében).
A játék neve: Élve fogd el!
Ár: 4990 Ft
Játékosok száma: 2-8
Életkor: 5+
Játékidő: 20-50 perc
BrainBox: Farm
Erre a játékra is a lányaim hívták fel a figyelmet: ők egy másik változattal játszottak korábban, és nagyon tetszett nekik.
A játék lényege, hogy a dobozban az adott témakörben (jelen esetben farm) találhatók rajzos, kemény kártyák közül húz egyet a játékos, 10 másodperce van megfigyelni az adott kártyát, majd a kártya hátoldalán lévő kérdések egyikére kell felelni. Azt a sorszámú kérdést kell feltenni a játékosnak, amelyet dobókockával kidobott. Ha jól válaszol, övé a kártya. A 10 másodpercet egy homokórával lehet mérni, kisebbeknél kétszer is lepereghet a homok, hogy több idejük legyen a megfigyelésre.
Mi kicsit másképp játszottuk. A kockával kidobott szám nálunk nem a kérdés sorszámát jelentette, hanem annyi kérdést tettünk fel a dobónak, amennyit a kocka mutatott. Ha minden kérdésre helyesen válaszolt a játékos, akkor övé lett a kártya. Az nyert, aki a legtöbbet gyűjtötte össze. Így a szerencsének még több szerepe lett a játékban.
Fontos, hogy a kártyák minden apró részletét igyekezzünk megjegyezni, mert nem csak olyan kérdésekre kell felelni, hogy hány ló van a képen, hanem olyanokra is, hogy van-e a lovászfiún sapka, vagy arra is, hogy milyen színű a vályú a disznók előtt, és van-e felhő az égen.
Érdekes játék közben megfigyelni, hogy a különböző korosztályok (6, 11, 13, 38) milyen típusú kérdéseken véreznek el, és mi az, amit jól meg tudnak jegyezni. A játék egyedül is játszható, de nyilván izgalmasabb ezt is többen játszani. A játéknak számos egyéb változata is van: A világ városai, Matematika kicsiknek, Világtörténelem, Környezetismeret kicsiknek, Állatok, Első képeim, A világ országai, Találmányok.
A játék neve: BrainBox
Ár: 3990 Ft
Játékosok száma: 1-6
Életkor: 4+
Fejleszti: memóriát, problémamegoldó képességet, kombinációs készséget, rugalmas gondolkodást, koncentrációt, megfigyelő-képességet, megosztott figyelmet, tudásszerző képességet, önálló feladatmegoldást
Játékidő: 10 perc
Tünde
További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán.
Tetszik?