Autó és gyerekülés. Sok gyerekülés. Nekiduráltam magam, hogy posztot írjak a témában. Mire megszületett, a férjem röhögve hívott: „Találd ki milyen cikk van a Totalcaron?” Mit szépítsek: beelőztek.

photo © 2006 Tim Samoff | more info (via: Wylio)

És nem csak beelőztek, de teszteltek. Élesben. Hátulról. Három üléssel. A cikkük gyakorlatilag kötelező olvasmány a három gyereküléses autóvadászoknak. Azért az én szerényebb képességű postomat megosztom veletek, hátha ebben is akad jó ötlet.

A férjem lakonikus válasza a kérdésre, melyik típusban fér el 3 ülés annyi volt: „Amelyikben különálló ülések vannak hátul is.” Igazság szerint azt hiszem, ezzel meg is ragadta a lényeget, és talán felesleges is több szót vesztegetni témára. Azért én megteszem.

Míg egy olyan családban, ahol valamiért két autót kell tartani, a férfiembernek elegendő bármi, ami gurul és ő maga belefér (vagányoknak tavasztól őszig akár egy robogó vagy motor is), addig a családanyának (pontosabban annak, aki fuvarozza a gyerekeket) minél több gyereket kell furikázni, annál nagyobb gépre van szüksége. És ha nem is a mindennapokhoz, de a hétvégi rokonlátogatáshoz vagy a családi nyaraláshoz már nem árt, ha mindenki be tud szállni a járgányba.

Kezdjük ott, hogy amíg a baba kicsi és háttal van bekötve, szállítható az anyósülésen is, HA kikapcsolható (és kikapcsolt állapotú) a légzsák. Az ember azt hinné, hogy nagy kategóriás autókban, családoknak szánt modellekben ez nem is kérdés. Pedig az. Sajnos kevesebb ilyen (használt) autó van, mint olyan, ahol a légzsák kiiktathatatlan. Ne higgy a kereskedőnek. Simán rávágja, hogy „Persze, hogy kikapcsolható!”. Kússzál be az anyósüléshez és szemlézz. Ha valóban kikapcsolható, nagy piros matrica virít a környéken, ami figyelmeztet, kapcsold ki a légzsákot, ha babát kötsz előre. Ez kb. 10 hónapos korukig remek megoldás lehet. Hátul gond nélkül elfér a két másik, és még egy gumitestű felnőtt is közéjük préselődhet. De aztán a beste kölkök csak nőnek és nőnek.

(Sokszor látom, hogy az autó saját övével rögzített fajtájú nagyobbaknak való ülést légzsák mellett előre kötnek, de úgy tudom, ezt nem engedi a magyar KRESZ.)

Második szempont a keresgélésnél, hogy az ülések hátul mennyire vannak „ergonomikusra” tervezve. Mert tök mindegy milyen széles hátul a hely, ha Mari néni ülepének kényelme miatt jó mélyre készítették, a szélén bukkanóval, azon el fog billenni a belekötött gyerekülés. Barkácsmegoldásként az ilyen „hullámos” ülésre van, aki oda passzoló szivacsot vágat, ami billegés ellen ugyan jó, de mivel nem a kocsi része, nem tudom mennyire biztonságos módszer.

Harmadszorra. A milyen széles az ülés – kérdéskör. Minél nagyobb kategória, elvileg annál biztosabb, hogy egy átlag szék el fog férni. Lemérheted, araszolhatod, becsülheted szemre a helyet, de az biztos, hogy még ha el is fér a három ülés, alaposan meg kell nézni, hogy be fogod-e tudni csatolni őket. Könnyebb a helyzet, ha egyszer rögzíted az ülést és a gyereket a szék saját övével rögzíted. Ha viszont az autó övét kell a széken keresztül-kasul vezetni, fűzni űzni és eztán becsatolni, könnyen szívássá válhat minden egyes indulás (el otthonról – pisilni kell – bolt – másik bolt – körömtörés – csuklóficam – idegroham). Ja, és említettem már, hogy jártam úgy kölcsönautóval, hogy a háttal köthető 0+-os ülést csak trükkök és komoly közelharc árán érte át a biztonsági öv? Gondolom gyereküléshez és kövéreknek nem ajánlják a típust. Erre sem árt előre gondolni, és ne izgasson, ha hülyének néznek, mikor kihúzod az öv összes centijét vásárlás előtt. Ha furán néznek, vesd csak oda: „Anzelm bácsikánk rettentő kövér.”

Ha ragaszkodsz az isofix rendszerhez, könnyen lehet, hogy elveszted a „játék a hellyel” című móka lehetőségét. Mert az isofix pontok bizony nem tűrik, hogy csalj jobbra-balra pár centit. A harmadik ülés pedig jó eséllyel nem fog beférni közéjük. (A Totalcar cikkéből lopott idevágó ötlet az ajtók megbarkácsolása a hely érdekében és a kiálló ablaktekerentyűk és miegymás furnérlemezzel való helyettesítése.)

A megoldást tehát, ahogy férjem egy mondatban összefoglalta, a nagy, soküléses egyterűek (pl.: Citroen Xsara Picasso), vagy az eredetileg inkább teherszállítónak szánt, nagy lapos, széles hátsó paddal bíró autók (pl: Peugeot Partner, vagy Citroen Berlingo) jelentik, ahol sokszor külön mozgatható ülések laknak hátul. Sőt van olyan egyterű, amelyikben minden ülés isofixes, pl.: az újabb VW Sharan, a Renault Espace vagy a Seat Alhambra.

Baromi ronda, de rendkívül praktikus válasz lehet még a gyerekülésvadászok sok kérdésére a FIAT Multipla is (bár neki nagy szépséghibája – a külsején túl –  a csomagtartója mérete, illetve miniatűr volta, ami egy nyaralásnál plusz tetőboxot kíván). 

Akik háromnál több gyereket szállítanának, azoknak csak az ún. „terroristabusz”-szerű alkalmatosságok jöhetnek szóba. Bármi, amiben min. 7 ülés van, játszik itt. A VW Transporter például a Totalcaros fiúk által is említett szép példa ezen a ponton.

Sokkal szebb (és drágább) megoldás a sokgyerekesek problémáira Peugeot 807, amiben akár nyolcan is elférnek.

Azokban a kocsikban, ahol hátul szükségülésként van plusz két ülés, sajnos nem a legbiztonságosabbak a betoldott helyek, mivel gyakorlatilag a kocsi csomagterében (és egyben gyűrődő zónájában) vannak, de ha kell a hely, hát kell a hely. Ilyenek pl: Opel Zafira, Peugeot 5008, Ford SMax, C4 Grand Picasso. Ráadásul a betoldott plusz ülésekkel a csomagtér itt is megszűnik. És ha utaztál már gyerekkel, tudod, annyi cuccuk van, hogy úgy érzed – te aki régen egy hátizsákkal mentél nyaralni egy hétre –, a fél lakást bepakoltad 2 napra (és tényleg).

Akik pedig nem cserélik le autójukat a fentiek alapján ilyen vagy olyan okból, még mindig nekivághatnak a bababoltoknak a „Melyik a legkeskenyebb gyerekülésük?” harci jelmondattal zászlójukon. Vásárlás előtt azért érdemes megnézni az adott típus töréstesztjeit is. Az ideálisnak tűnő (igazi családi autó) GrandVoyager példának okáért csak 3 csillagos teszttel szerénykedhet. Ha pedig a gyerekülést cseréljük kisebbre, ott sem árt az ADAC, vagy ÖMATC tesztjeit is végigböngészni vásárlás előtt.

És persze, tudom, aki ilyen válogatós járjon inkább BMV-vel (Busz, Metró, Villamos), de a kérdés két gyerek fölött sok helyen felvetődik, és remélem, ti is megosztjátok hasznos tapasztalataitokat a témában.

Center