Új szakma vált elérhetővé a nők számára itthon. Mozdonyvezetői tanfolyamot indít a MÁV csoport és a GYSEV, melyre most először jelentkezhetnek nők is. Aki megfelel az alkalmassági vizsgálatokon, kicsit több mint egy év tanulás után a magyar vasút 166 éves történetének első női mozdonyvezetője lehet.
A MÁV-csoportnál eddig is dolgoztak más munkakörben mozdonyvezető vizsgát tett nők, ám ők nem azért vizsgáztak ezen ismeretekből, mert főállású mozdonyvezetők szerettek volna lenni, hanem mert a munkakörük betöltéséhez követelmény volt a mozdonyvezetői vizsga.
A hagyományos mozdonyoknál elvileg korábban azért nem volt erre mód, mert a szerelvények esetleges össze-, illetve szétkapcsolásához nagyjából 25 kg súlyt (egy összesen 43 kg súlyú csavarkapocs felét) kell megemelni, és úgy vélték ez a művelet nem ajánlott a hölgyek számára.
A fizikai akadályokon kívül eddig arra hivatkoztak, hogy lelki és egészségügyi problémák is adódhatnak, amennyiben nők állnak a vezérállásban. Kiss László, a mozdonyvezetők szakszervezetének elnöke korábban példaként említette az iho.hu-nak, hogy egy tizenkét órás műszak esetében olyan kihívások elé állnak a vezetők, amelyeket a férfiak sokkal egyszerűbben meg tudnak oldani. Szerinte a higiéniás gondok mellett egy gázolás esetében bekövetkező lelki traumát is figyelembe kell venni. Arról nem is beszélve, hogy egy esetleges vonatszakadásnál akár 700-800 métert is gyalogolni kell a töltésen az éjszakában, ami a nők esetében "különösen nagy kihívás", egyebek mellett a személyes biztonság miatt.
Mostantól azonban szabad a pálya és akár nők is vezethetnek mozdonyt. A jelenleg forgalomban levő, korszerű motorvonatokon már nincs szükség a kézzel végzett csatolási munkára (bár a hatályos munkavédelmi előírások a csavarkapocs emelésére vonatkozó tiltásokat eddig sem tartalmaztak, és ezek súlya is elvileg a nők által emelhető határon belül volt).
Elől ül a masiniszta…
Center