roblox

A Robloxot mindenki ismeri. Megosztó a szülők véleménye róla, ki engedi, hogy a csemetéje ezen lógjon egész nap, ki pedig totális tagadásban és tiltásban van. Utóbbi esetben is biztosan kijelenthetjük, hogy a gyerkőc kellő mennyiségű információt szerez a játékról osztálytársai vagy barátai révén, csak legfeljebb nem játszik vele.

A Roblox egy ingyenes online játékplatform, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy más játékosok által tervezett játékokkal játsszanak - és saját játékokat is tervezzenek. A platform népszerűsége jelentősen megugrott, átlagosan 70,2 millió napi felhasználóval.

A „képzeletbeli platform”, ahogyan fejlesztői hirdetik, elérhető minden okostelefonon, táblagépen, számítógépen, Xbox One-on is.  Ezeken a csatornákon keresztül a felhasználók megtervezhetik és feltölthetik saját játékaikat a Roblox Studio nevű saját program segítségével, hogy azt követően egy globális közösségben játszhassanak egymással.

Bár a felhasználók végtelen számú játékhoz férhetnek hozzá anélkül, hogy egy fillért is fizetnének, a platformnak saját, „Robux” néven emlegetett pénzneme is van, amellyel további funkciókat lehet vásárolni, például avatárfrissítéseket, és a gyerekek valószínűleg szeretnének majd előfizetni a Builders Clubra is, amely tagsági díj ellenében további izgalmas funkciókat biztosít számukra.

Az egyre nagyobb népszerűség miatt egyre több gyerek játszik a platformon, és érthető, hogy felmerül a szülőkben, a biztonság kérdése.

A Roblox esetében nincs meg a korhatári besorolásra vonatkozó ajánlás, de a Common Sense Media csak 13 év feletti felhasználók számára minősíti teljesen biztonságosnak a platformot a problémás tartalmakra utalva. Azonban a Roblox potenciálisan biztonságos lehet az ennél kisebb gyerekek számára is, amennyiben be vannak állítva a fiókkorlátozások és a szülők monitorozzák a gyermekeik tevékenységeit is a platformon. Már ha van erre idejük és energiájuk nap, mint nap.

2021 végétől a Roblox is lépett a biztonság terén, bevezették az életkor-ellenőrzést, ami megköveteli, hogy a 13 éves vagy annál idősebb gyermek igazolhassa az életkorát személyi igazolványa segítségével. 2022 szeptemberétől pedig a Roblox új „élmény irányelveket” vezetett be, amelyek lehetővé teszik, hogy minden játék a következő három értékelés szerint legyen kategorizálható: „minden korosztály”, „9+”, vagy „13+” évesek számára. A megadott kategóriák között a szülők tudnak választani, hiszen ők is hozzáférnek a fiókbeállításokhoz.

Bizonyos funkciókat, mint például az audiocsevegés, pedig maga a Roblox is korlátoz, és ehhez szintén igazolni kell, hogy a játékos már elmúlt 13 éves.

Mindezek mellett fontos tudni, hogy ezen a platformon nem csak gyerekek, hanem felnőttek is vannak, és ez önmagában hordoz egy potenciális kockázatot a zaklatás szempontjából.

Bármely olyan platform, amelyen több játékos játszik egyszerre, vezethet ilyen nem kívánt interakciókhoz. A Roblox esetében a szülők egyik aggálya arra a veszélyre vonatkozhat, hogy a gyerekek a csevegés funkció használatával kapcsolatba léphetnek szexuális ragadozókkal, zaklatókkal, amire már voltak korábbi példák a platformon.

Az aggodalom jogos, hiszen a platformon vannak olyan felhasználók által készített játékok is – ezek az úgynevezett „condo game”-k – amelyekben felnőtteknek szóló tartalom, például szimulált szexuális aktus, durva és ijesztő grafikus képek, vagy nem megfelelő nyelvezet található.

Ezzel kapcsolatban a Common Sense Media állásfoglalása az, hogy a platform nyílt kommunikációs rendszere miatt bárki tölthet fel ellenőrizetlen tartalmakat, és a játékon belüli moderálás is hiányzik, ezért az interaktív élmények során gyakorlatilag bármi megtörténhet a játékosokkal. Nehézséget jelent az is, hogy ezek a játékok úgy néznek ki, mint amelyek egy gyermek számára teljesen biztonságosak, ezért nehéz – de nem lehetetlen – a szülő dolga, amikor a játékba épített kategóriák beállításával megpróbálja megvédeni a gyermekét.

A ti gyerekeitek játszanak Robloxszal? Ha igen, mennyi idősen kezdték?

Loren