Trónfosztott lett a világ eddigi legnépszerűbb babája, a Barbie baba. Az amerikai National Retail Federation (Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség) karácsony előtti jelentése szerint az idén a kislányok 20 százaléka kér és kap majd a Jégvarázs című film valamelyik szereplőjéről mintázott babát, és csak 17 százalékuk Barbie babát. Az NRF jelentésének 11 éves történetében először fordul elő, hogy nem Barbie a legnépszerűbb baba.
Szegény Barbie babának, azaz az azt gyártó Mattel cégnek igencsak nehéz éve volt. A Barbie-t folyamatos támadások érik: a vád az, hogy valóságidegen és túlszexualizált. Egyesek szerint része van abban is, hogy a legtöbb kislány, mire a pubertást eléri, már elégedetlen a saját testével. A cég folyamatosan próbálkozik, hogy Barbie megítélésén javítson, hogy ne üresfejű szexi plázacica babaként tartsák számon, de állandóan felsülnek. Két hete a cégnek nyilvánosan bocsánatot kellett kérnie egy könyv miatt. Az „I can be a Computer Engineer” (Mérnökinformatikus is lehetek) Barbie-s gyerekkönyv és a hozzá tartózó baba látványa (platinaszőke, nagymellű baba, rózsaszín laptoppal) és mondanivalója enyhén szólva lábrázást okozott sok szülőnél, és nyílt, hangos felháborodást váltott ki sok szakemberből, élen a vezető beosztásban lévő informatikus nőkből. A könyvben az állítólagosan informatikus Barbie elmeséli, hogy ő csak a számítógépes játék látványtervéért felelős, a programozást már a „fiúkra bízza”. A Mattel részvénye zuhanórepülésben van, 34 százalékot veszített értékéből 2014-ben.
Ebben a nehéz időszakban mutatták be az óriási konkurenciát jelentő Jégvarázs (eredeti címén Frozen) filmet. A pont egy éve, 2013 késő őszén megjelent, két Oscar-díjat nyert Disney-filmről szinte lehetetlen úgy beszélni, hogy ne használnánk folyamatosan a felsőfokot.
A Jégvarázs minden idők legsikeresebb animációs filmje, és az ötödik legtöbb pénzt besöprő film a filmtörténelemben. A legsikeresebb film, amelynek a célközönsége a kisgyerekek, bár sok felnőtt ugyanúgy élvezi. Nem mellesleg a valaha készült legsikeresebb film, amelyben a főszereplő nőnemű, és a legjövedelmezőbb azok között, amelyek nőnemű rendező vezetése alatt készültek. Csak eddig (és ez a folyamat még közel sem állt meg) másfél milliárd dollárt jövedelmezett, ami 368 milliárd forint. Ebben nincsen benne sem a filmzene sikere és profitja (csak az USA-ban 3 millió eladott lemez), sem a csillagászati magasságokba törő játék-, ruházati és kiegészítői piac.
A gyerekek a valóságost választják
Nemrég egy kísérletben nyolcéves gyerekeket kértek arra, hogy hasonlítsanak össze egy Barbie babát és egy Lammilyt (Barbie babához hasonlító, de valós testarányokkal bíró baba). Az összes gyerek kiszúrta, hogy Lammily sokkal inkább hasonlít hús-vér emberekre, így rájuk is. „Ez valóságos!” – mondta egyikük.
Idén Halloweenkor az USA-ban és Nagy-Britanniában a kislányok többsége a film főszereplőinek egyikének, Elzának vagy Annának öltözött. Az iskolába Jégvarázs-hátizsákkal járnak és jégvarázsos pizsamában térnek nyugovóra. Alig van olyan gyermekruházati, -gondozási, vagy szórakoztató terméktípus, ami még nem jelent meg jégvarázsos verzióban. A film általános vonzerejének okait már sokan elemezték: a gyönyörűen megrajzolt figuráktól a fülbemászó zenén át a klasszikus Andersen-mese alapelemeit felhasználó modern, vicces történetig. De a központjában vitathatatlanul Arendelle két gyönyörű és szeretetre méltó, hercegnője áll: a vicces, suta, botladozó, mélyen érző tini Anna hercegnő, és nővére, a varázslatos képességekkel rendelkező, magányra vágyó, lobbanékony Elza királynő. Mindkettő imponál a kislányoknak a maga módján, mindkettőhöz tudnak viszonyulni, és egy bármelyiket megformáló babával szívesen eljátszanak, miközben a „Let it go!”-t éneklik teli tüdőből. (Ezt még az ausztrál juhászkutyák is szeretik énekelni.)
Ilyen háttérrel természetes, hogy a babák között is királynő lett a két hercegnő. Barbie felkötheti a miniszoknyáját, és jobb, ha villámgyorsan megtanul programozni is.
Másutt
További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán.
Tetszik?