„Anya, lehet Steam fiókom?”
– kérdezte pár hónapja a lányom, hogyne, bólintottam… illetve mi a csuda az a Steam? Játékplatform, alapszinten ingyenes, de a regisztrációhoz szülői beleegyezés szükséges, ami hamarosan ott is landolt a fiókomban. Bár még mindig nem voltam tisztában, pontosan mihez is, de adtam a beleegyezésem – pénzt végül is nem kellett fizetnem, se személyes adatokat adnom valamilyen reklámcélra.
Ahhoz, hogy hozzáférésünk lehessen az ott elérhető játékokhoz, regisztráció után egy alkalmazást kell telepítenünk a kiválasztott gépre (lehet asztali gép vagy mobil eszköz is), és játékainkat is leginkább ezen az adott gépen tudjuk elérni ezentúl. Pontosabban: az adott játék jellege is meghatározza, hozzáférhetünk-e más eszközről is, attól függetlenül, eredetileg hova vettük meg (például mobilról, tabletről akkor is, ha egy asztali gépről regisztráltunk), ezek az ún. SteamPlay módot támogatják. A játékok tárháza széles, vannak ingyenesek is (a lányom egy ilyen kedvéért regisztrált, valamint mert több ismerős kíváncsivá tette), de a legtöbb itt elérhető játék fizetős – más kérdés, hogy az árak nem különösebben magasak, a hazai tizenévesek közt népszerűek általában 1-7 euró közt mozognak. A „top” kategóriás játékok persze akár húsz vagy több euró felett is lehetnek.
Játszani, közösségbe tartozni vagy éppen alkotni
A Steam azonban több, mint egy játékmegosztó platform – a felület egyik fő vonzereje a többmilliós játékos-közösség, akik természetesen kapcsolatba léphetnek egymással, fórumokon beszélgethetnek, játszhatnak együtt. Akár támogathatják is egymás játékát, figyelemmel követhetik, valamint saját tartalmat is készíthetnek és oszthatnak meg. „Tárgyaikat” (hm, virtuális) a közösség tagjai akár eladhatják vagy elcserélhetik egymás közt, a fejlesztést-tartalomalkotást a Steam Műhely nevű része támogatja. Népszerű például az a lehetőség, hogy a szerep- és egyéb kalandjátékokban használt eszközöket, kiegészítőket, felszereléseket lehet kiegészíteni saját alkotásokkal, amiket utána a többiek letölthetnek és használhatnak. Lásd „formáld saját képedre a kedvenc játékodat”.
Kisképernyő, nagyképernyő, filmek… sőt, TANULÁS!
A hagyományos „televízió” lassan már csak a nagymamák nappalijában lesz az, amit mi korábban ismertünk: a Steam fejlesztői is úgy alakították a terepet, hogy játékvezérlő és HDMI kábel segítségével el lehessen az ősöket kergetni a tévé elől (már ha nem akarnak közösen játszani az ifjúsággal), és játékkonzol-képernyőt csinálni abból is. Játékvezérlőnek elsősorban az Xbox vezérlőket és egy Logitech vezérlőt ajánl a rendszer, de ha valakinek elegendő simán a billentyűzet és az egér, nos, játszhat épp azokkal is.
Meglepődve látom, hogyha valaki alkotna, de hiányzik hozzá a szükséges tudása, azt is beszerezheti ott helyben: szoftveres ismeretek, videoszerkesztés, animáció és modellezés. A tanulás itt visszakapja eredeti szerepét: szeretnék megcsinálni valamit (azt már tudom, mit, csak azt nem, pontosan hogyan), azonnal megkeresem a módját, majd ha sikeresen elsajátítom, akkor megvalósítom az eredeti célt. Most ne menjünk részletekbe, hol van ez ahhoz képest, hogy „megtanulom, mert jövő héten dogát írunk belőle”.
De ha valaki csak szórakozna, van bőven a játékok mellett videó és film is. Nyelvtudás azért nem árt, mivel a több ezres kínálatban bőven akad olyasmi, amire a platform előre jelzi: a magyar nyelv nem tartozik a támogatottak közé.
Gyereknek nem való vidékek
A tematikus kínálatot böngészve azért láttam jó pár olyan kategóriát is, ami az előbb felsoroltakkal ellentétben egyáltalán nem szeretnék, hogy a gyerekeim orra elé kerüljön: erőszakos, esetleg szexuális tartalmak. Elvileg erre szolgál a Steam platform korhatár-ellenőrzése és szülői beleegyezése: hogy ne kelljen külön „játéktárat” működtetni a korhatár alattiaknak, elérhetetlenné kell a terület egy részét tenni számukra. Bejelentkezés után a platform által „nem ajánlottnak” minősített tartalmakat sem előnézetben, sem letöltésre nem lehet megjeleníteni a fiatalkorú felhasználónak (a biztonság kedvéért kipróbáltuk). Persze nem a kisiskolásoknak ajánlok így sem felügyelet nélküli kalandozást: a 14 évesem gond nélkül fért hozzá egy most éppen fillérekért kínált „horror” játékhoz, amiben sötét helyiségekben bolyonghatunk mindenféle ijesztő történés közt – felnőtt számára is horrorisztikus elemek nincsenek benne, de tíz év alatt minden szamárságtól meg lehet jól ijedni, amin pár év múlva már csak nevetünk egyet.
A Steamen megismert virtuális ismerősökre pedig a szokásos játékszabály vonatkozik: lehet együtt szerepjátékozni-kardozni-chatelni vagy akár virtuális tárgyakat csereberélni, de személyes adatainkat ne adjuk ki. Más a helyzet az online IS jelen lévő osztálytársakkal és egyéb „valós” barátokkal, hiszen őróluk biztonságos környezetben már bebizonyosodott, kicsodák.
Mivel a platform egy része fizetős tartalmakat kínál, ezért a virtuális fizetést vagy nekünk kell valahogy megoldanunk (kellő kontroll mellett), vagy adhatunk a kiskorúnak biztonságosan használható, online fizetésre (is) alkalmas valós vagy virtuális kártyát.
Vakmacska
További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán.
Tetszik?
A Bezzeganya blog a Disqus kommentrendszert használja. Ha te is szeretnél hozzászólni, és még nincs regisztrációd, itt találsz segítséget hozzá>>> A Disqus használatáról, beállításairól pedig itt írtunk>>>