Még csak két napja kezdődött az iskola, de máris tele van a sajtó az új tankönyvekről szóló cikkekkel: baltás gyilkos rajzfilmfigura az informatika tankönyv cédé mellékletén, huszonéves, a matek miatt fejét fogó hölgy a hatodikos matematika tankönyvön, a nyugat szidása a hetedikes irodalom tankönyvben, punci kinézetű illusztráció az énekkönyvben, url címek nyomtatásban, Isaura, mint ajánlott filmsorozat, ésatöbbi. Az elmúlt napok terméseiből válogattunk.

Az Apáczai Kiadó 11 éveseknek szánt informatika tankönyv cédé mellékletén lévő animációban egy pálcikafigura baltával veri szét egy kislány fejét, majd utána a méhek kiszúrják a gyilkos szemét.

Fülöp Péter, az "Információtól a műveltségig" című, ötödik osztályosoknak szánt tankönyv szerzője az az Origo kérdésére így reagált: „A rajzfilmet egy 11 éves, hátrányos helyzetű kisfiú készítette még nyolc évvel ezelőtt, Logomotion programmal, és szakmai szempontból teljesen megfelelő animációról van szó, a kisfiú pedig teljesen magától, saját ötlet alapján készítette a filmet.” Az Origo szóvá tette a minisztériumnál, kérdéseinek hatására a kiadó új illusztrációs lemezt küld minden iskolába, ahol rendeltek a tankönyvből, olvasható az Origón.

Nagy felháborodást váltott ki a nyolcadikos történelemkönyvben található oldal, amelyből a tanulóknak meg kell állapítaniuk, hogy a rajzon szereplők milyen társadalmi réteghez tartoznak. „8. osztályos történelem tankönyv. Az állambácsi már jól előre megtanítja a nebulóknak, hogy mindenkinek megvan a saját helye! Kasztok vannak, és előítéletek!”

Érdekelne, mi a jó abban, ha ezt meg tudja ítélni? Érdekes, hogy mai napság a legtöbbet hangoztatott témák egyike a társadalmi egyenlőség, és előítélet mentesség.” – kommentelik a kép alatt a Kettős Mérce Facebook oldalán. Van, aki szerint hoax az egész. 

A 444 gyűjtésében olvashatunk arról, hogy Paulo Coelhótól 10 oldalnyi szöveget közöl az egyik, hetedikes irodalomkönyv, hogy a könyv szerint az amerikaiak bunkók: „Büszkeségre adhat okot, hogy míg az amerikaiak szemében az értelmes, logikus gondolkodás szinte az utolsó helyen áll, addig nálunk az egyik legfontosabbnak vallott érték.” Megtudhatjuk, hogy a tankönyv szerzői szerint a média szabadságát az állam csak kis mértékben korlátozza, és hogy a nézettségért való küzdelem a magyarázata annak, hogy esténként „bunyós-öldöklős” filmeket játszanak a tévécsatornák. Arról is írnak, hogy ha nem a média, hanem Petőfi, Homérosz, vagy a Biblia mondja, akkor az agresszió természetes, genetikailag kódolt. Az egyik tankönyvből kiderül, hogy óvakodni kell a „honlapok feladóitól”, és azon is felszaladhat a szemöldök, hogy a hetedikes irodalomkönyvben egy 2005-ös NLC-s komment forrásmegjelöléseként a „HarmoNet internetes oldala” látható. Végül megtudhatjuk, hogy aki Vanesszának, Dzsesszikának vagy Viviennek nevezi a gyerekét, az az amerikai értékrendet követi, aki viszont Bendegúznak, Csongornak vagy Somának, az a magyar kultúrához kötődik.

Szintén a 444 hozta le azt a cikket, amelyben az irodalomkönyvben a nyugatimádatról szóló részt emelték ki.

Ezek szerint, aki CNN-t néz, plázákba jár, Coca Colát iszik és microsoftos játékokkal játszik, az igénytelen nyugatimádó. A tankönyvhöz tartozó tanári segédletből itt szemezgettek. (Megtudhatjuk, hogy Hitler egyedül volt felelős a borzalmakért, hogy a talpnyalók gyakran jutnak egyre magasabb pozíciókba, és hogy a diszkmen halláskárosodást okozhat.)

A Cink hét ciki dolgot emelt ki: a hatodikos matekkönyv borítóján a matektól kiborult huszonéves lányt, az ajánlott filmsorozatként feltüntetett Isaurát, A hetedikes törikönyvön lovagló fekete vitézt, a Nemzeti Tankönyvkiadó bújtatott önreklámját, a gonosz tudósokat, a sokszínű társadalmat, mely széthúz, és a nyomtatásban megjelent, kilométerhosszú url-címeket.

Az index egyik olvasója pedig puncit vélt felfedezni a Munkafüzet a Harmadik daloskönyvemhez című tankönyvben.

A Népszava cikke szerint a kísérleti könyveket még kipróbálásra sem szabadna a diákok kezébe adni. „Alapos tankönyv-akkreditációs eljárás során kiderült volna, ez a műveltséganyag pedagógiailag problematikus és modernizáció-ellenes szemléletű. A könyvek erős politikai-ideológiai üzeneteket sugallnak.”

Attól félek, ez még csak a kezdet. Ha ti is találtok az új tankönyvekben olyan tananyagot vagy illusztrációt, ami méltatlankodásra ad okot, küldjétek el a bezzeganya@bezzeganya.hu címre.

Tünde

További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán. Tetszik?