Nem értem. Nem azt nem értem, hogy hogy történhet ilyen, hogy középiskolai felvételi zárása előtt szétizélik az egészet, két napot hagyva az "újratervezésre", nem azt nem értem, hogy "véletlenül" kimaradnak a magániskolák, hiába működnek normálisan és sikeresen, és hiába népszerűek a szakképzéseik, nem azt nem értem, hogy mindezt valami elképesztő kommunikációval az általános iskolák nyakába varrják, értesítenék már ők a szülőket és nyomozzák ők, melyik gyerek hova is adhatja be a felvételi kérelmét abban a hihetetlenül hosszú két napban, nem azt nem értem, hogy egy magániskola beszámolója alapján a "fiús" meg a "lányos" szakmák aránya kb.70-30%, előkelő helyre sorolva olyasmit, mint vájár, aminek nem csak azért nincs értelme, mert aligha lehet majd vele elhelyezkedni, hanem azért is, mert tanbánya nincs, "éles" helyre pedig az adott korosztály nem küldhető, nem, lehet velem vitatkozni, de az én véleményem az, ezek mind bele vannak ebbe a rendszerbe kódolva, a túlfizetett hülyék, józan ésszel logikátlannak tűnő, de valakiknek mégiscsak erősen előnyös, hideg fejjel kiszámolt lépések, ordító hozzá nem értés, kocsmai bölcselkedés szigorúan szakmai dolgokról, ez mind a rendszer önsajátja, engem NEM ez lep meg.

Az lep meg, hogy nem írtok. Nem írjátok meg ezt nekünk vagy másnak, nem láttam egyetlen bánatos posztot se arról, hogy az én gyerekem szakács/fodrász/ápoló akart lenni, de a megyében lassan már csak vájár/kőműves/hegesztő képzések indulnak, egy vak hangot nem láttam egyetlen word doksiban sem, hogy az én gyerekem könyvtáros/ múzeumpedagógus/tananyagfejlesztő/nagyvállalati kommunikációs vezető akar lenni, de újabban vagy egy rózsadombi családi ház árába kerül a dolog, vagy kerek perec belevágják az arcába, hogy az nem is szakma, mért nem megy mittomén gépi forgácsolónak, hentesnek vagy ács-állványozónak. Ja, lány meg szemüveges meg negyven kiló? akkor meg szüljön ötöt, utána tárgyalunk. Mi az, hogy nem érdekli az állam által kiválasztott terület, hát kit érdekel, hogy nem érdekli.

A  kormány február 11-én, a középfokú felvételi határidejének lejárta előtt két nappal tette közzé az úgynevezett szakmaszerkezeti döntését, amely megyékre (és intézményekre) lebontva határozza meg, milyen szakmák oktatására ad támogatást az állam, valamint hogy a "támogatott" szakmákat milyen képzőintézményekben hajlandó finanszírozni. Ezt a döntést  a minisztérium a törvény szerint adott év július végéig hozza meg, hogy a szakközép- és szakiskolák időben tudjanak felkészülni a következő tanévre, és időben meghirdethessék a képzési kínálatot.  Bár idén nem készült el a jogszabály, az iskolák előremenekülve ősszel már nyílt napokon mutatkoztak be a leendő diákoknak, decemberben hivatalosan (?) meghirdették a képzési kínálatot, ezek után február 11-én derült csak ki, hogy a képzések egy részét (illetve az ezt megillető állami finanszírozást) törölték.

A döntés "érdekes módon" leginkább a nem állami fenntartású iskolákat érinti,  titokzatos okból őket ítélték leginkább alkalmatlannak arra, hogy folytassák, amit esetleg már 10-15 éve csináltak. Miután "leért" a döntés az általános iskolákig, szülő és gyerek március 16. és 19. között módosíthatta a jelentkezést, amiben a töröltek helyett új szakközépiskolát vagy szakiskolát jelölhetnek meg, akár totálisan más szakiránnyal. Gimnáziumra azonban nem válthatták a kiesett szakiskolai jelentkezést, a jó ég tudja, miféle megfontolásból.   

Pali (nem ez az igazi neve, persze), jut az eszembe, a szomszédságban lakott, már tizennégy évesen bográcsgulyásokat és hidegsülteket készített pazar salátákkal a teraszon, elégedett vigyorral zsebelte be a vendégek dicséretét, a jóisten is szakácsnak teremtette, nem érdekelte se szerves kémia, se Csokonai lírája, de olyan ragut rittyentett, hogy hét nyelven beszélt. Palinak azóta kifőzdéje van a környéken, lankadatlan vigyorral kínál mindenkit, ki is lehet őt bérelni szabadtéri rendezvényre, éhen nem marad senki  a környéken. Persze a külsején is látszott hamar a jó ételek iránti rajongás, ne ragozzuk, ha valaki a nyolcadikos Palit burkolónak vagy sínhegesztőnek akarta volna küldeni, olyat kapott volna tőle, hogy háromszor körberepüli a Holdat. Ha Palit nem engedték volna főzni, akkor egyéb tulajdonságai alapján akár egy boldogtalan, agresszív alkoholista is válhatott volna belőle, így viszont letörölhetetlen mosollyal keveri a rántást.

A nyest.hu-n megjelent levél (az egyik képző intézmény munkatársának tollából)  kemény, és az intézményt hátrányosan érintő intézkedéseken túl rendszerszintű kritikát fogalmaz meg: aképzések keretszámai nincsenek arányban a továbbtanulók létszámával, a rendelet pedig későn jelent meg, az OKtatási Hivatal pedig első körben csak a középiskolákat értesítette, az általános iskolákat és a gyerekeket nem. A szakképzésben 20-30 százalékban magániskolák működnek, de idén nem kaptak létszámot. Kaptak helyettük az egyházi iskolák, illetve az olyan egyházi szervezetek, melyek nem a nagy történelmi egyházakhoz tartoznak, tapasztalat, gyakorlati képzőhely nélkül. Kaptak keretet a nagyvároson kívüli állami iskolák, nem kaptak helyet a városiak, miközben így számos gyerek ingázni kényszerül, vagy a kollégiumi és ingázási költségek miatt le kell mondania a választott képzésről. Mert azért ha belegondolunk, nem mindenki kizárólag úgy választ pályát, hogy mi szíve leghőbb vágya, amire a legjobban a képességei, hanem inkább úgy, hogy mi kapható néhány kilométeres egységsugarú körben, ahová az általános iskolai bizonyítvány alapján nem teljesen reménytelen bekerülni.

Több, mint háromezer leütés és hosszas töprenkedés után változatlanul nem értem. Még egyszer: nem azt, hogy rendszerszintű ostobaság keveredik a sunyi rosszindulattal, dilettáns szarkeverés a könyörtelen kirekesztéssel, ami lassan már eladónak, szocmunkásnak, orvosi műszerésznek, szakácsnak se engedné azt, aki földrajzilag rossz helyre született, vagy nem a mi kutyánk kölyke.

Eddigi elgondolásaim szerint ha valamiért kitör a balhé, az általában akkor történik meg, ha eltűnnek nagyobb összegek, vagy a gyerekeinket izélgetik, 

A jelen tényálladék alapján érdekes körülmények közt tűnnek el  folyamatosan milliárdok, miközben a felsőoktatás vagy az általános iskolában elkövetett, "reformnak" meg "átalakításnak" becézett ámokfutás után itt a középsulis balhé, és még mindig sehol semmi, milliárd bejegyzés születik a babakocsimárkákról, a légzésfigyelőkről, az igény szerinti szoptatásról, de ezek szerint az már mindegy, hogy a kölök két nappal az eljárás zárása előtt kell, hogy kitalálja, mi a zúristent és hol fog tanulni, mert valami idióta szerint az épp elég idő, hogy átgondolja, miért jobb neki, ha mondjuk kereskedelem-vendéglátás helyett vájárnak tanul.

A 444.hu utánanézett: bár a támogatott helyek túlnyomó többsége állami, esetleg egyházi intézményekben van, "cukrászok, szakácsok, pincérek, vendéglátósok és gazdák képzésére azért kap állami keretet a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány is."

Biztos kurvára értenek hozzá.

Vakmacska

Aki a pőre tényekre kíváncsi, az egyszerűen nézzen körül, hogy egy-egy szakmára hány helyen és kiknél lehet tanulni a megyéjében, vagy olvasgathat itt:

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1500013.KOR

http://444.hu/2014/09/22/majd-az-allam-megmondja-hogy-mi-leszel-ha-nagy-leszel/  (megyére, szakmára lebontott táblázatokkal és listákkal)

http://vs.hu/kozelet/osszes/lehet-hogy-mar-nincs-is-olyan-kepzes-amire-a-gyereke-jelentkezett-0312

http://eduline.hu/kozoktatas/2015/3/13/szakiskola_felveteli_botrany_szakkepzes_ZO5U06

http://hvg.hu/itthon/20150312_iskola_felveteli_level

http://nol.hu/belfold/elgancsolt-tanev-1515577