Tünde oktatás iskola iskolások

A lányom szétszórt. Nem kicsit, nagyon. Az üzenő hátulján egyre telnek a rubrikák: otthon maradt körző, füzet, földrajzi atlasz, tornazokni, bizbaszok, leckehiány, esetleg a tíz feladatból egyet nem oldott meg-hiány, ésatöbbi. Van, hogy csak jelzésértékű, hogy még jobban kell(ene) figyelni (igyekszem én is, de én sem vagyok sajnos a tökéletesség mintaképe), de a legtöbb esetben 3 (ha szerencsénk van, 5) hiányért egyes jár, ami természetesen beleszámít a tantárgyra adott félévi és év végi jegybe. Jól van ez így?

Egyetértek abban, hogy a sorozatos felszereléshiányt és leckehiányt valahogy büntetni kell. Tanári oldalról rendkívül bosszantó lehet, ha az otthon hagyott tankönyv/munkafüzet miatt nem tud a gyerek órán együtt haladni a többiekkel, és az sem jó, ha a gyerek sorozatosan nem csinál leckét. Ami egy kicsit elgondolkoztatott, az az, hogy ha adott egy gyerek, aki mondjuk ötös lehetne egy tárgyból, mert okos, mert érdekli a tantárgy és tanul az órákra, ám összegyűlik egy félév alatt két-három egyese (mondjuk mert minden leckehiányért egyes jár az adott suliban), emiatt csak négyes (vagy hármas) lesz a bizonyítványában, akkor annak a gyereknek nem a tárgyi tudása lett osztályozva. Feldobtam a Facebookon is ezt a témát, a válaszokból válogattam.

A hiányokért járó egyes sokaknak nem jön be:

„Valamit változtatni kéne, hogy a gyerekeket pozitív irányba motiválják a tanárok, de nem biztos, hogy a fekete meg a karó kell ide.”

Van, aki viszont semmi problémát nem lát ebben:

„Mert mi ezzel a gond? Vállon kellene veregetni, hogy jól van, kisfiam, ma is hülye voltál és századszor is elfelejtetted? Nálunk első egy-két alkalommal csak szólnak érte. Aztán megy az egyes, fekete, kortól függően. Nem lehet a végtelenségig könyörögni, ez így normális.”

Többen gondolják úgy, hogy nem fair, hogy a tantárgyi jegybe számít bele a hiány miatt kapott egyes.

„A tanórán kapott érdemjegyek az adott tantárgy ismeretét kellene, hogy tükrözzék, semmi köze hozzá a felszerelés hiányának. Számítson be a szorgalom jegybe, ha már mindenképpen kell, hogy valahol nyomot hagyjon. Szerintem.”

„Az érdemjegy a tudást kéne, hogy tükrözze a felszereléshiány, illetve a leckehiány inkább a szorgalomhoz vagy a magatartáshoz tartozik.”

Van, ahol a tanár számon tartja a hiányokat, de a tárgyi jegybe nem számít bele:

„Mi a felszerelés vagy leckehiányt az üzenőben, leghátul, külön lapon jelezzük. (Dátum, melyik tantárgyból hiányzott a lecke vagy a felszerelés, aláírás.) Mondjuk a szülőket ez egyáltalán nem izgatja, tapasztalataim szerint. Pont nem érdekli őket. De nem adunk rá osztályzatot. A szorgalom jegyet befolyásolhatja (ha pl. sorozatosan nem ír leckét). Én azt vallom, hogy a lecke és/vagy felszerelés hiány nem jelenhet meg az érdemjegyben. Max. a szorgalom jegyben. Egy rendetlen vagy feledékeny gyerek is lehet nagyon okos.”

Régen volt erre is megoldás:

„Amikor én jártam suliba suliba, az volt a bevett szokás, hogy másnapra le kellett írni ötvenszer vagy százszor, hogy „legközelebb nem felejtem otthon a vonalzómat””

Mostanában pedig van, aki így próbálkozik:

„A nővérem tanár. Nem ad egyest. Bent tarja a gyereket órák után, nem mehet haza, hanem meg kell csinálnia az elmaradt leckéjét. Csak egyszer kell mindegyikkel eljátszani, többször nem! Megtanulják egy életre, hogy jobb nem szarozni a Márti nénivel!”

Kíváncsian várom az olvasók tapasztalatait, véleményét, esetleg megoldási javaslatait.   

Tünde

További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán.
Tetszik?