Tegye fel a kezét, akinek nem hullik néha a haja, amikor hatszázhetedszerre kell felolvasnia gyerek aktuálisan kedvenc mesekönyvét. De persze a meseolvasás a legtöbb helyen nem maradhat el, és egyfajta szertartássá is válik az esti mesék révén.
Legyen szó akár Boribon kalandjairól, vagy Anna, Peti és Gergő hátborzongatóan izgalmas meséiről, vagy más kedvencről, a gyerekek nehezen unják meg a felolvasást. A szülők persze nyilván időnként számolgatják pusztuló agysejtjeiket és titokban alig várják, hogy hosszabb opuszokat olvashassanak fel fejezetenként az unalomig ismert figurák kalandjai helyett.
Egy friss felmérés szerint azonban sokan egyszerűen zárják rövidre a mesekérdést. Nem olvasnak. Esetleg úgy érzik felolvasás helyett a TV dadus is elég a mesevilágból, vagy egyszerűen nekik sem olvasott senki, így eszükbe sem jut, hogy ők megtehetnék.
Az Ipsos felmérése alapján a szülők egyharmada hetente sem mesél kisgyermekének, és a három évesek felének esti mese sem jut minden nap. A 3 év alatti gyerekek szülei közül csupán 46 százalék mesél mindennap. Ahol 4 és 8 év közötti gyerekeknek pedig csak 31 százaléka hall naponta mesét.
A 30 év alatti szülők 53, míg az idősebbek 38 százaléka mesél naponta. A meseolvasás általában az anyukákra marad. A felmérés szerint az apukák egynegyede vállalja a mindennapos mesélést.
A városban és a falvakban élők mesélési szokásai között a 3 év alatti gyerekek esetében nincs látványos különbség, ám a 4 év felettieknek a városiak 36, míg a vidékiek csak 22 százaléka mesél.
A mesék között a népmesék és a híres írók művei vezetik a népszerűségi listát (51 százalék), de a szülők által kitalált történetek és a mondókák is kedveltek, főképp a 30 év feletti szülők esetében.
A mese(nem)olvasás mintája gyerekkorból is eredhet. A mai felnőtteknek még ritkábban meséltek, mint a mai gyerekeknek. Gyerekkorban a nők 26, a férfiak 22 százaléka hallott mindennap mesét, és még a diplomások közül is csak 47 százaléknak olvastak naponta szülei.
A Médiaunió szerint a közös mesélés segít, egyben tartja a családot, kapaszkodót nyújt a gyerekeknek (is) a világ eseményei közötti eligazodásban. Így lelkileg kiegyensúlyozottabb, konfliktuskezelésben jártasabb felnőttekké válhatnak, ami végső soron a társadalmi beilleszkedés alapja. Ezáltal pedig más társadalmi célú kampányok iránt is fogékonyabbá válnak.
A „Mesélj mindennap!” kampány arra szeretné ösztönözni a családokat, hogy olvassanak mesét, beszéljenek és beszélgessenek róla, hiszen így tartalmas, minőségi időt tölthetnek együtt amellett, hogy az irodalom értékes alkotásaival ismerkednek meg. A kampány célcsoportja elsősorban a kisgyermekes (0–12 év) szülők, nagyszülők, idősebb testvérek, alapvetően azonban a teljes társadalom, hiszen minden rétegben egyaránt fontos a család, a közösség szerepe. Az esti meseolvasás ráadásul az önálló olvasáshoz vezető első lépcső, nagyon hosszú távú és széleskörű befektetés, ráadásul nem is drága.
Nálatok van mindennapos esti mese?
Center
Forrás
http://www.fn.hu/kultura/20110930/mese_nelkul_mit_erek_en/
Részletes statisztikák: http://gyerekszemle.postr.hu/szomoru-csak-minden-masodik-magyar-gyereknek-meselnek