Új sorozatunk olyan tárgyakról szól, amelyek ma már mindennapi életünk részei,  de valójában  pár évtizede vagy maximum 100-200 éve kísérnek bennünket. Az első rész egy szülőknek nagyon is ismerős tárgy: a babakocsi.

A 1700-as évek Angliájában volt egy építész, bizonyos William Kent, aki  feltalált egy szerkentyűt, amiben az addig leginkább kézben, esetleg kendőben-háton hurcolt babákat tologatni lehetett. Ez az alkotmány leginkább egy mini lovas hintóra emlékeztetett, nagy  kerekekkel, és egy kagylószerű  felépítménnyel, de akadt az első babakocsik közt a mai bevásárlókocsikra emlékeztető formájú is.

1889-ben aztán egy William Richardson nevű feltaláló levédette a tökéletesített változatot, amelynek egymástól függetlenül mozgó kerekekkel tette könnyebbé a manőverezést, a babát tartó mózeskosár-féleséget pedig mindkét irányban fel lehetett tenni, tehát arccal kifelé és szülő felé is nézhetett a gyerek. Angliában vagy Amerikában  több esetben arra tervezték a kocsikat, hogy póniló vagy nagyobb testű kutya húzza ezeket.

A 20. század legelejéről fennmaradt  fényképek tanúsága szerint a legtöbb korabeli babakocsi nagy kerekű, felül fűzvesszőből vagy hasonlóból készült mózeskosárral vagy székkel. Ikrek szállítására is készültek kocsik, van ahol egymással szemben ültek a babák, és van, ahol a mai elrendezés szerint egymás mellett.

1908-ból fennmaradt egy fénykép, ahol a porosz herceg, Louis Ferdinand ücsörög egy igen magas építésű babakocsiban. Az 1912-es szüfrazsett-felvonuláson pedig a mai sportkocsikhoz hasonló alkotmányban tolja gyermekét egy bátor anya New York-ban.

A tízes évek vége felé megjelennek a lecsukható tetejű kocsik, ahol a babára árnyékot vető fejrészt harmonikaszerűen le lehetett hajtani. A húszas évek végétőll fokozatosan csökkentek a kocsik kerekeinek méretei, és a babakocsik egyre jobban hasonlítottak  ha nem is a 21.századi legmodernebb típusokra, de a hagyományosabb mély-és sportkocsikra már igen.

A sportosabb ülőkocsik főleg az ötvenes-hatvanas évektől lettek népszerűek.  A harmincas-ötvenes években pedig – igaz, ülős változatban – de megjelentek a mai bébikompok elődei is, legalábbis formájuk alapján leginkább arra hasonlítottak a játékkal vagy tálcafélével is felszerelt alkotmányok. Az ötvenes években már a biztonságra is gondoltak – legalábbis extra biztonsági felszerelést is reklámoztak. Az  első összecsukható kocsi szabadalmát 1906-ban nyújtotta be E. Baumann. A kiegészítők közt megjelent a szúnyogháló, a napernyő, az esernyőtartó

A főleg német és angol gyártók közben folyamatos fejlesztésekkel korszerűsítették a babakocsikat. Megjelentek a fékek, amik az elgurulástól védték a kocsit, gumikerekek biztosították a könnyed gördülést, egyre kifinomultabb rugózással, műanyag fogantyúkkal. A fejlett országokban a húszas évektől minden társadalmi csoportban elterjedőben volt a babakocsizás, az egyedülálló anyák sokszor jótékonysági szervezetektől kaptak babakocsit.  Persze inkább a városokban volt praktikus a szállítás eme módja, mivel a sáros, nem kövezett, hepehupás utakon kevésbé lehetett alkalmazni.

A hatvanas évek űrjárművei után (saját családi archívumunkból került elő a műanyag ablakos, hófehér jármű képe) a hetvenes-nyolcvanas évek babajárgányai már erősen emlékeztetnek a mostaniakra, a kilencvenes években pedig széles körben elterjedtek az esernyőre csukható, aluvázas utazókocsik is.  A kétezres évek találmánya az áramvonalas megjelenésű, tartós, de pillekönnyű Stokke, és ekkor kezdenek divatba jönni a futóbabakocsik is, amiket sportos anyák  futócipőben vagy görkorcsolyával tudtak tolni. Már ha vissza nem szoktak a hordozókendőre.

A The Bird feed NYC  blog egy hosszú képgalériában mutatja be a babakocsi fejlődését, a 19. századtól a cikk születésének évéig, 2011-ig. A képeket itt lehet megnézni.

A babakocsiknak saját online múzeuma is van, amelynek weboldalát itt lehet megtekinteni.  De Hollandiában van „igazi” babakocsimúzeum is, amelynek weboldala itt található. Érdemes a francia Landau oldalát is megnézni, főleg a képgalériát, ha valaki régi babakocsikat szeretne nézegetni.

Vakmacska

További források: http://www.faqs.org/childhood/Pa-Re/Pram.html

A Pinterest képgalériája: https://www.pinterest.com/thebirdfeednyc/the-baby-stroller-a-visual-history/

http://www.madehow.com/Volume-4/Baby-Stroller.html

A hintótól a háromkerekű sportkocsikig egy ausztrál oldalon: http://www.motherandbaby.com.au/temp/2011/7/the-evolution-of-the-pram/