Ha eluntuk a rózsaszín pónikat, a versenyautókat, a színesceruza-készletekből is fölöspéldányok halmozódnak a lakásban, a gyurmát pedig épp most vakartuk ki a kedvenc kosztümünkből, akkor általában vagy a társasjátékok, vagy a logikai játékok, esetleg a könyvek közül szemezgetnénk valami jó ajándékot - ám ezeknél néha nehezebb elsőre megítélni, melyik korosztály játszik velük szívesen. Tesztünkben egy társas és egy nemtársas, de gondolkodásra késztető játékot mutatunk be.
Szorgos méhek
Az első társas-félét általában akkor vesszük, amikor a gyerek legalább ötig-hatig megtanul számolni, de kiderült, létezik olyan is, amihez csak a színeket kell ismerni, ráadásul dobókocka sincs benne, amit olyan lazán lehet a szekrény alá gurítani. A Busy Bee (magyarul szorgalmas méhecskék, sajna a dobozon csak angolul van a címe) olyannal is játszható, akinek számfogalma nem terjed túl a hármason, és az éveinek száma sem nagyon több. Legalábbis a konkrét tesztalany vidáman felfogta a játékszabályt, és akár kétszer-háromszor is végigjátszott egy-egy partit egymás után.
Alapjában véve a játék igen egyszerű : a kis rekeszes fadoboz a kaptár, ennek keskeny rekeszeibe csúsztatjuk a korongokat felváltva, az előttünk lévő kupacból tetszőleges színű példányt kiválasztva. Ha egy másik (ami már bent volt a kis rekeszben) a túlfelén kipottyan, azt a soron következő felveszi, és felrakja a mellékelt színes kártya megfelelő (ugyanolyan színű) mezőjére. Ha már mind betelt, félre kell tenni a „kirepült” méhecskét. Lehet úgy játszani, hogy a nyertesnek telik meg elsőnek a kártyája, de úgy is, hogy akinek megtelik, kiesik, és a legutoljára állva maradó nyer, az előbbi logikusabb, az utóbbi meg hosszabb játékidőt eredményez.
Mélyen hallgat a játékszabály arról az esetről, amikor egy szép lökés következtében nem egy, hanem több méhecske pottyan a „kaptár” alsó részébe, a dolog elvileg ugye így nem működhet, ám ha egy három éven aluli az ellenfél, akkor mégiscsak. Mi saját esetünkre azt találtuk ki, hogy egyet tehet a másik fél a kártyára, a többit félretesszük, ami kiváló alkalmat nyújt a kiskorúnak, hogy jól meglendítve küldje hosszas röppályára a méhecskét. Az elemek amúgy strapabírónak és biztonságosnak tűnnek, a méheket nem lehet lenyelni, és némi testvéri verekedésre is maximum a fa kaptár alkalmas.
4 (vagy akár 3?) éves kortól, 2-4 játékos számára.
Ismertető Youtube videó itt.
Titkok temploma
A logikai játékokat a felnőtt meg a gyerek is szereti, üdítő változatosság a sok divat-gagyi közt. A Titkok Temploma játék rokonaival korábban kártya, esetleg számítógépes feladvány formájában találkoztunk(az ausztrál informatikus barátunk által küldött verzióval egyszer egy egész szenteste küzdött öreg és fiatal), de most íme itt egy 3D verzió, a kártyánál sokkal izgalmasabb külsővel, amihez számítógép sem szükséges.
A játék egy nagy és népszerű családba tartozik: ki kell jutni a labirintusból, az emelvényekre csak lépcső segítségével juthatunk, falon átmenni tilos, semmi harrypotterezés, de nem szabad rálépni arra a mezőre sem, ahol vérszomjas krokodilok várják a zsákmányt. A tábla 3x3-as, de ez nem jelenti azt, hogy az összesen 48 darab feladvány (4 szintbe sorolták, a kezdőtől a mester szintig) mind egyszerűen megfejthető volna: mindegyiknél egy adott kiinduló helyzetből kell a lehető legkevesebb szabályos lépéssel kijutni. Még a kezdő feladványoknál is lehet először összevissza tologatni, míg rájövünk, hogy jól meggondolva épp négy lépésben jutunk el a megoldásig.
Egy értelmes nyolc-tizenkét éves gyorsan fejlődik az ilyesmiben – a játék lényegében ugyanolyan logikai képességeket igényel, mint például a sakk, térbeli gondolkodást, logikát fejleszthetünk a kis táblával. Ha kitartó kölökkel áldott meg bennünket az ég, akkor akár félóra csönd is lehet a jutalmunk, a játék kifejezetten szülőbarát verzió, mivel a számítógépes változatokkal ellentétben nem kísérik idegesítő hangok a jó vagy rossz lépést, és az e-mailjeinkhez is hozzájutunk, míg a gyerek mondjuk az üres ebédlőasztalon vagy az ágyon tologat.
Számítógépmentes nyaraláson, táborban, idegölő várakozás esetén jól jöhet (fogorvosi váróba kifejezetten ajánlott), mivel erősen leköti a figyelmet, nem igényel nagy helyet és a játékos kifejezetten csöndben van, legfeljebb a megoldáshoz vezető utolsó lépésnél visít fel lelkesen. A három éves alany persze még csak az elemek kitartó löködéséig jutott (élvezte a puszta tényt, hogy ide-oda mozognak), az ő logikáját még nem fejlesztettük vele, csak a magunkét, mikor megpróbáltuk kisakkozni, a bennünket szimbolizáló figurát a szoba melyik sarkában keressük, miután hozzányúlt a játékhoz.
Kisiskolásoktól a felnőtt korosztályig, egy játékos játszhat vele.
A tesztjátékot a MagicBox, a gondolkodtató játékok boltja biztosította.
Vakmacska