2011. november 22-én a Raben Group logisztikai szolgáltató kezdeményezésére a GRSP Magyarország Egyesület, továbbá a lengyel és ukrán GRSP szervezetek kampányt indítottak a gyermekbiztonsági rendszerek helyes használatának az érdekében. A kampány célja, hogy népszerűsítsék az autós biztonsági gyermekülések megfelelő használatát. A hangsúly a megfelelő szón van, ugyanis számos statisztika által alátámasztott tény, hogy a szülők jelentős része nem a megfelelő körültekintéssel jár el a kérdéssel kapcsolatban.

Fotó: Bisztricz Anett (Székesfehérvári tűzoltóság)

A kampányt megnyitó sajtótájékoztatón kiderült, hogy Magyarországon évente mintegy 1000 gyermek sérül meg vagy hal meg közlekedési balesetben, mint utas. A balesetek egy része olyan körülmények között történik, hogy a kicsik élete menthetetlen. De sok olyan baleset is történik évről évre, ahol a tragédiát el lehetett volna kerülni, vagy jelentős mértékben csökkenteni lehetett volna a sérülések súlyosságát, ha az érintett gyerekek megfelelő ülésben, megfelelő pozícióban, megfelelően bekötött és beállított gyermekülésben utaztak volna.

Az elmúlt években a magyar közutakon történt balesetek száma örvendetes csökkenésnek indul. Mindez azonban nem befolyásolja azt a tényt, hogy a közlekedési balesetekben megsérült gyerekek közül 60 százaléka utasként sérül, a gyalogos és járművezető 40 százalékban.

Az közismert tény, hogy az első és legfontosabb szabály a biztonsági övek használata. Ezt a tényt a legtöbb szülő ismeri és elfogadja, bár a hátsó ülésen meglepően kis százalékuk alkalmazza. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy nagyon fontos szerepe van annak is, hogy azok a gyermekek, akinek a kora, súlya és magassága ezt szükségessé teszi, megfelelő gyermekülésben vagy ülésmagasítón és az autón belül a megfelelő helyen utazzon. A jogszabály alapján elmondhatjuk, hogy babahordozóban szállított kisgyerek akkor utazhat a vezető melletti ülésen, ha a légzsák kikapcsolható, vagy nincs is az autóban. A hordozót minden esetben menetiránnyal ellentétes irányban célszerű bekötni, még akkor is, ha nincs légzsák az autóban. Sok szülő gondolja úgy, hogy betartva a szabályokat biztonságban tudhatja a kisbabát ebben az ülésben is. A gyermekkel való jó kommunikáció, esetleg jobb helykihasználás miatt nagyon elterjedt, hogy ezt az ülést favorizálják a szülők. A szakemberek azonban mindezt nem ajánlják.

Fotó: Bisztricz Anett (Székesfehérvári tűzoltóság)

Dr. Krivácsy Péter (gyermekgyógyász, intenzív terápiás szakorvos, a Gyermekrohamkocsi team tagja és egyben a Léghajó Program alapítója) az alábbi véleménnyel van a közismert nevén anyósülés biztonságát illetően:

 - Közismert, hogy a jobb 1-es ülésen, köznapi nevén anyósülésen utazókkal történik a legtöbb halálos közlekedési baleset. Ennek az az oka, hogy a vezető önkéntelenül is, reflexszerűen magát védi, nem is tud mást tenni. Emiatt nem javasoljuk a gyerekek első ülésben való utaztatását. Nem véletlen, hogy az államfők, királyok is csak hátul utaznak az autókban!

A kampány részeként további alapvető fontosságú tanácsokat ismerhetnek meg a szülők, amelyeken minden gyereket autóval szállítónak érdemes elgondolkoznia. Ha a gyermeket a hátsó üléssorba rögzítik, akkor erősen ajánlott, hogy középre rögzítsék őket.. A gyerekeket soha ne engedjék enni a kocsiban. Ne legyenek nehéz, éles tárgyak az utastérben, ha nem lehet azokat biztonságosan rögzíteni. A legrövidebb útra is megfelelően be kell kapcsolni a gyerekeket, és ebben a szülőnek is példát kell mutatnia. Ha segítségképpen barátok, ismerősök gyerekeit szállítjuk, akkor is maximális mértékben tartsuk be a szabályokat, ellenkező esetben a jó szándék tragédiához vezethet.

Fotó: Bisztricz Anett (Székesfehérvári tűzoltóság)

Nagyobb korosztályra vonatkozóan is vannak fontos tanácsok, például visszatérő probléma, hogy gyermekek feje előre bukik, ha elalszanak a kocsiban. Erre sok szülő nem gondol, amikor megvásárolja a gyerek második vagy harmadik ülését, pedig nagyon fontos. A megoldás az lehet, ha sikerül dönthető támlájú ülést vásárolnunk. Praktikus kiegészítő a nyakpárna is. A fej előre billenésével sajnos nem lehet mit kezdeni, minden szülőnek egyéni megoldást kell találnia. Viszont ha a gyerek teste is előre vagy oldalra bukik, akkor ez egyértelműen azt jelzi, nem megfelelő gyermekülésben utazik a kicsi, vagy kombinált (9-36 kg, 1-2-3. kategória együtt) ülésben túl hamar vették ki az ötpontos biztonsági övet. Ez esetben vagy ülést kell váltani, vagy újra használatba kell helyezni a babaülés saját, ötpontos övét, még akkor is, ha a gyermek már nagyobb, és értelemszerűen kényelmesebb a kocsi saját biztonsági övével rögzíteni az gyereket. Ez esetben is célszerű az időspórolás és a kényelem elé helyezni a biztonságot. 

A kampány másik nagyon fontos része, hogy minden szülőt figyelmeztetnek arra, hogy bár a jogszabály és a biztonsági ülések tájékoztatója is úgy szól, hogy 9-10 kg fölött gyerek már utazhat a menetiránnyal megegyező irányba bekötve, a szakemberek ezt erőteljesen ellenzik. A kisgyerekek feje testükhöz képest aránytalanul nagyobb, ugyanakkor a nyakuk, a gerincük gyengébb, mint a nagyobbaké. Ezért azt javasolják, hogy négy éves korig, de minimum két éves korig a gyerekeket menetiránnyal ellentétesen kössük be. Nyilván sokakban felmerül a kérdés, hogy de mit csináljunk akkor, ha a gyerek lába már kilóg az ülésből, így ha hátrafelé rögzítjük, akkor az neki kényelmetlen, és folyamatosan rugdossa az üléstámlát, próbálja eltolni a széket az üléstől. Értelemszerűen egyénileg kell mérlegelni, kipróbálni több lehetőséget is. Én például biztos voltam benne, hogy kényelmetlen lesz a 15 hónapos fiamnak a visszafordított ülés (mert az ülésén szereplő tájékoztatót betartva 9 kilósan a menetiránnyal megegyezően fordítottam az ülését). Meglepődve vettem tudomásul, hogy a lába nem ér túl az ülésen jelentős mértékben, korábban nyilván nem volt elég szorosra húzva a biztonsági öv, és belecsúszott az ülésbe. Másfelől kifejezetten élvezi, hogy könnyebben tud kommunikálni a jobbról és balról mellette ülő testvéreivel, akiknek így jobban látja az arcát. A velem való kommunikáció is megoldott kérdés, a legtöbb bababoltban már kapható belső tükör segítségével látom az arcát. Persze, tudom, ez nagyon függ az egyéni körülményektől, de egy próbát mindenképpen megér.

Erről többek között a kampány gerincét adó weboldalon található töréstesztek megtekintése győzött meg. Sokkoló látni, hogy mekkora sebességgel vágódik neki egy ütközés esetén a gyerek a biztonsági övnek, hogyan rándul előre a keze és a lába mellett a feje is.  Arról nem is beszélve, hogy a mellékelt youtube oldalon olyan teszteket is lehetett látni, ahol a hitelesített, szabványoknak megfelelő autósülés egyszerűen kiszakadt a rögzítésből, vagy az ülés biztonsági övei szakadtak ki a helyükről. A megfelelő ülés kiválasztásában nagyon nagy segítséget jelenthet a törésteszt-értékelés.

Az oldalon december elsején elindult egy online oktató kurzus is, ahol további nagyon fontos jó tanácsokat kaphat az érdeklődő, kvízeket töltheti ki, és egy játékban is részt vehet. Az oldalt a GRSP lengyel szervezete segítségével hozták létre, ezért kisebb technikai problémák még felmerülhetnek, de az oldalt folyamatosan fejlesztik.

Végül még egy fontos tudnivaló, hogy a kampány részeként a Magyar Autóklub vállalta, hogy minden műszaki állomásukon ingyenesen állnak azoknak a szülőknek a rendelkezésére, akik a már megvásárolt gyermekülésüket pontosan és a lehető legbiztonságosabban szeretnék rögzíteni. A pontos címek ezen a honlapon érhetőek el.

A cikk elkészüléséhez segitséget nyújtott Bognár Mária, a GRSP Magyarország Egyesület munkatársa, és dr. Krivácsy Péter, a kampányt megnyitó sajtótájékoztató egyik meghívott szakértője. Az illusztrációként felhasznált fényképeket (itt további képek is láthatóak) a www.langlovagok.hu  oldal bocsátotta rendelkezésünkre. Segítségüket ezúton is köszönöm!

Meni