Manapság úgy tűnik, mindenkinek van véleménye a kisgyerekekről, akik repülőn utaznak. Sokan úgy gondolják, hogy egy gyerek, avagy egy neadjisten SÍRÓ gyerek a legborzalmasabb dolog, ami egy utazás során egy légtérbe kerülhet velük. Szívesebben elviselnének egy ápolatlan, alkoholtól bűzlő, hangoskodó, 250 kilós ülésszomszédot, aki a lepra előrehaladott stádiumának jeleit viseli, mint egy csendesen vigyorgó kétévest, aki mint tudjuk egy időzített bomba, aki bármikor zajongani kezdhet. Mások meg arra hivatkoznak, hogy a földgolyót nem csak felnőtt, komoly üzletemberek lakják, és a kicsiknek ugyanúgy létjogosultságuk van a felhők fölött, mint a földön. A légitársaságok pedig úgy tűnik kezdenek figyelni, és a különböző igényeknek megfelelni. Ez az elmúlt hónapokban ugyancsak kiélesedett, mert most már a fapadosok után vezető légitársaságok is lassan állást foglalnak valamilyen irányban.
Kezdjük azokkal, akik szerint a felnőttek kivételezettebb csoportja (természetesen azok, akik hajlandóak erre külön pénzt áldozni) ne legyenek annak amegaláztatásnak kitéve, hogy kiskorú ül az őket körülvevő ülésekben, sorokban, vagy akár öt méteren belül.
Két évvel ezelőtt A Malaysian Airlines kitiltotta a csecsemőket a Boeing 747-es és gépeik első osztályairól, arra hivatkozva, hogy akik drága jegyeket vesznek, joggal elvárhatják, hogy nem zavarja őket (síró, potenciálisan síró, vagy életében már síró) gyerek, még véletlenül sem. Kevéssel később a tiltást minden 12 éven alulira is kiterjesztették egyes járatokon az Airbus A380-as gépeik felső emeletén, turista osztályra is.
Az AirAsia X 2012 szeptemberében hirdette ki, hogy úgynevezett „csendes zónát” hoz létre a turista osztály első 7 sorában, szigorúan 12 éven felülieknek. A gyerekmentes zónában való ülésfoglalás természetesen extra költséggel jár az utasoknak. A gyerekeken kívül másokat, avagy előre meghatározott viselkedésformákat (veszekedő házastársak, saját filmjén vihogó fülhallgatós utastárs) nem jelöltek meg, mint kitiltottak.
2013 nyarán értesítette a sajtót a Singapore Airlines fapados leányvállalata, a Scoot Airlines, hogy 41 ülést félretesznek gépenként a 12 éven felüli utasoknak. Azónát „ScootinSilence”-nek nevezték el. Arról nem szóltak a hírek, hogy előfordult-e már, hogy 12 éven felüli utas adott ki hangot a száján.
És most következzék a legújabb hír... ami egy légitársaság teljesen más reakciójáról szól. Egy olyan hozzáállást tükröz, amely a gyerekeket nem karanténba zárandó zajforrásként, hanem segítendő utastársakként kezeli. A múlt héten az Egyesült Arab Emirátusok Etihad légitársasága sajtóközleményt adott ki, amelyben vadonatúj „Repülő Dadus” szolgáltatásukról adott hírt. A narancssárga egyenruhás dadusok minden hosszútávú repülőúton jelen lesznek, hogy a gyerekes családoknak és a kísérő nélkül utazó gyerekeknek segítsenek.
A dadusok készenlétben állnak majd, hogy a síró gyerekeket megnyugtassák, az unatkozókat lefoglalják, tanácsot adjanak kezdő repülő szülőknek és a kritikus pillanatokban, például a mosdóztatásban segítsenek. Mindenféle kornak megfelelő gyerekjáték is lesz náluk. Mindezt INGYENES szolgáltatás keretében.
„A gyermekek viselkedése kiszámíthatatlan. Ezért természetesen egy segítő kéz a fedélzeten mindenkinek előnyére válik.” Nyilatkozta az Etihad szóvivőnője.
A légitársaság 300 alkalmazottat íratott be a világ egyik legnevesebb dajkaképzőjébe, a brit Norland College-ba. Terveik szerint 500 Repülő Dadust alkalmaznak majd ez év végéig. Mindannyian a kicsik szórakoztatásának isszakemberei lesznek, többek között arra is kiterjed majd a tudásuk, hogy mindennapi tárgyakból, például papírpoharakból, és keménypapírból bábokat és állatokat készítsenek a gyerekekkel.
A Repülő Dadusoknak még saját daluk is van, aminek refrénje
Repülő Dadus, Repülő Dadus
Ő a dadusod az égben
Repülő Dadus, Repülő Dadus
Mindenhová elvisz téged
Utazó szülők a világon mindenütt irigykedhetnek, ha a saját nemzeti légitársaságuk a „másik megközelítést” választja.
Valaki ugye elküldi ezt a hírt a Sólyom új vezetőségének?
Másutt