Különös reklámfilmet készített a Center for Science in the Public Interest az egészséges táplálkozás és tudatos fogyasztás jegyében. A film a cukros üdítők veszélyeire hívja fel a figyelmet, többek között az elhízásra, és annak következményeire, mint például a 2-es típusú cukorbetegség. Egy népszerű üdítőital régi „reklámarcait” hívta segítségül a filmet készítő Alex Bogusky. Nem kellett sokáig gondolkozniuk, hiszen a piros logós üdítőital reklámjainak egy részét a Crispin Porter + Bogusky ügynökség jegyzi, melynek a férfi társelnöke volt.

A The real bears című filmben egy jegesmaci család boldogan kortyolgatja a barna löttyöt egy jégtáblán. Papamaci hátán ekkor hirtelen szétszakad a bunda, kellett annyi kólát inni… A macifiú halra vágyik, de nem fér be a léken, mert elhízott, a hal elúszik, a medve hoppon marad. Este a szülők már csak beszélgetni tudnak a hitvesi ágyban, hiszen medvepapa impotens lett. A macilány pedig hiába vágyik halra, fogai kipotyognak, mikor beleharap. Papamaci sajgó lábát egy láncfűrészes róka – doktor amputálja. A kisfilm végén a macicsalád kólával felszerelkezve indul a vízhez, de nem isszák meg: kiöntik a tengerbe. A film itt látható.

Bogusky szerint a szénsavas üdítők alkalmi élvezeti cikkből mindennapos itallá váltak. A reklám ráébreszti az embereket a rideg valóságra: a táplálkozás és a betegségek közötti összefüggésre.  Az Egy Csepp Figyelem Alapítvány blogján Varjúdombi horrormesének nevezik a kisfilmet, elismerve ugyan, hogy igazságtartalma vitathatatlan. Vajon magára ismer benne a célközönség?

A gyermekek körében népszerű ételek és italok között kevés olyat látunk, ami nincs tele cukorral, zsírral, sóval, tartósítószerekkel. Hat éve több nagy európai élelmiszergyártó cég vállalta, hogy nem reklámoznak gyermekeknek túl cukros, sós, vagy zsíros ételeket. Minimális mértékben tényleg kevesebb lett a gyermekeknek szóló junk food reklám, de ekkora piaci versenyben nem működik az önszabályozás. Az EU Pledge elnevezésű kódexben vállalták ugyan a cégek az önkorlátozást, de maguk dönthették el, hogy melyik termékük esik a korlátozás alá és melyik nem.

A korhatáros reklámok sem sokat érnek, az amerikai gyermekeknek készült reklámokat interneten az európai gyerekek is láthatják. Pedig a csíkos mogyorókrém, sok reggeliző pehely, a nyuszis kakaó vagy a szénsavas, édes üdítőitalok nem tartoznak az egészséges ételek közé. A kedves figurák vásárlásra csábítanak, jól felépített marketingstratégia áll a termék mögött, összegyűjthető figurákkal, internetes játékkal, nyereményekkel, mintás pólókkal, vagy rendezvényekkel megtűzdelve. (Egy kakaós ital gyermekeknek szóló egészségvédő rendezvényt támogat.)

A gyerekek általában kedvelik ezeket a termékeket, a szülő részéről rengeteg odafigyelést és türelmet igényel, hogy visszaverje valamennyire a piac támadásait. Sajnos a gyártók nem nagyon törik magukat annak érdekében, hogy termékeik kevesebb felesleges kalóriát tartalmazzanak. Nálatok gyakran szerepelnek a palettán ezek az ételek, italok? A megelőzés fontosabb, vagy a gyártók korlátozása? New Yorkban például májusban született törvény, melyben kitiltották a 16 oz –nál nagyobb (kb. fél liter) kimért cukros üdítőket a mozikból, utcai elárusítókból, stadionokból, munkahelyi büfékből és éttermekből.

 

Forrás:

http://www.origo.hu/itthon/20121017-jelentes-a-gyerekeket-celzo-tul-cukros-zsiros-etelek-italok-marketingjerol.html

http://cukkerberg.blog.hu/2012/10/23/igazi_medvek_es_virtualis_lablevagas