Megvan a kerékpár, megvan a csomagtartó, megvan a sátor, és ott van előtted a végtelen horizont, amely a távoli naplementékig nyúlik. Körülvesz az izgalom és a várakozás légköre mindazzal kapcsolatban, ami előtted áll. De várj egy percet - van egy olyan érzésed, hogy valamit elfelejtettél. Á, igen - a gyerekek!

Lássuk be, nincs is jobb élmény egy közös családi kerékpártúránál, feltéve, ha pár buktatóját igyekszünk előre kiküszöbölni.

Még egy gyakorlott kerékpáros túrázónak is feladja a leckét a gyerekekkel való tekerés, hiszen át kell rendezni a felnőtt és profi szempontrendszert, figyelembe kell venni a gyerek igényeit távolság, terep, klíma, pihenők, felszerelés, szállás, étkezés tekintetében, ami azért jócskán bekorlátozza a felnőtt szabadságot. A gyerekek természetüknél fogva kiszámíthatatlanabbul reagálnak szélsőséges körülmények között, ezeket érdemes tehát elkerülni a tervezés során.

Miben és hogyan utazzon a csemete?

A legfontosabb dolog a gyermek vagy gyermekek életkora. Ez határozza meg, hogy milyen eszközökkel kell őket szállítani a túrán. Pici babák, hisztis kisgyerekek, általános iskolai primadonnák vagy szörnyű tinédzserek? Egyik sem könnyű eset. Melyik bicikli a megfelelő számukra?

A kerékpártúrázás legelső időszaka a gyermekülésben való utazás. Az ilyen gyerekülésekből kétfélét különböztetünk meg: előre és hátra szerelhető üléseket. Mindkét fajta 12-15 kg teherbírású, vagyis általában 3-4 éves korig használható. Ezt nagyon kedvelik a kicsik, hiszen ezek az ülések hátradönthetőek, kényelmesek, nézelődéshez vagy „fedélzeti” szunyókáláshoz egyaránt alkalmasak. Nem kell azért megállni, hogy a baba kialudhassa magát, higgyük el, hogy tökéletesen kényelmes lesz számára az ülésben való pihenés is.

A gyermekülés annyiban is jó megoldás, hogy közel van hozzánk a kicsi, meg tudjuk érinteni őt, beszélgethetünk vele, mutathatunk neki útközben dolgokat: „Nézd a birkákat!”, „Nézd a teheneket!”, „Nézd a traktort!”. Ráadásul a magasított helyzet miatt jól látnak mindent, ami körülöttük zajlik. De azt figyelembe kell vennünk, hogy cserébe egy gyermekkerékpár ülés nyitott az elemeknek: fújó szél, forró nap, eső, havazás, mind közvetlenül éri a gyerkőcöt útközben. Ezen kívül ki vannak téve mindennek, ami a levegőben található: pornak, rovaroknak, a gyorsan elhaladó járművek felpattanó köveinek és akár méhrajoknak is.

A következő szint az utánfutó. Ezek az eszközök már újszülött kortól (babahordozó behelyezésére alkalmasak) 4-5 évig alkalmasak, egyszerre több gyerkőcöt is szállíthatunk bennük. Egy kerékpár utánfutóban a gyermek védve van minden környezeti veszélytől. Az utánfutó a szórakozás kis örömkupolájaként is szolgálhat. Ehetnek és ihatnak benne, körülvehetik őket a könyveik és játékaik, és bármikor elaludhatnak.

Hasonló műfaj a manapság a városi napi közlekedésben is egyre inkább elterjedt teherhordó tricikli. Ezek a triciklik nagyon szórakoztató szerkentyűk, gyakorlatilag olyan érzés a velük való közlekedés, mintha egy káddal tekernél, amely a szerelvény elejére van erősítve. A férőhelyek eléggé szellősek, így széles választékban tudsz gyerekeket szállítani segítségükkel.

A városi közlekedéshez praktikusak, fontos azonban, hogy manőverezhetőségük, szélességük próbautakat igényel, ezt a felépítményt mindenképpen meg kell előbb szoknia vezetőjének, mielőtt hosszabb túrára vagy városnézésre indulna benne a gyerekekkel. Akik viszont imádják, hogy utazás közben mindent látnak, együtt lehetnek, akár egymással szemben is ülhetnek benne.

Alternatív megoldás a gyerekkerékpárt egyfajta tandemmé alakító vonóhorog. Így a gyerkőc tulajdonképpen a saját kerékpárján ül és teker, de ha elfárad, a szülő teljesen át tudja venni az irányítást, húzni tudja a gyerkőcöt.  A vonóhorog az első kereket fogja közre és tartja, egyéb eltérést a gyerek nem érzékel a bicajozás közben, teker és pontosan arra megy, amerre a szülő. Ideális állapot, nemdebár? Biztonságos megoldás autóút mentén, hosszabb és megterhelő szakaszokon.

És végül a saját bicikli

Az önálló biciklizés, mint sport, nem csak fizikailag fejleszti a gyermekünket, hanem az idegrendszerének fejlődésében is jelentős szerepet játszik. A biciklizés során olyan agyi pályák aktivizálódnak, amelyek később pozitívan befolyásolják az írás és olvasás elsajátítását. A kerékpározás természetes módon fejleszti gyermekeink izomzatát, növeli állóképességüket és javítja egyensúlyérzéküket. Ezen felül a biciklizés kiváló aerob tevékenység, amely elősegíti a szív- és érrendszer egészségét. Ez különösen fontos napjainkban, amikor a mozgásszegény életmód már fiatal korban is jellemző. Amikor egy gyerek megtanul biciklizni, olyan képességeket is elsajátít, mint a koordináció, a koncentráció és a gyors döntéshozatal.

Amikor végre saját biciklit kap a csemete, a szülők próbálnak egyszerre minden szempontnak megfelelő darabot választani, ami azonban a méretek megfelelőségét tekintve nem mindig sikerül. A gyerekek esetében a gyerekbicikli méretek a kerék átmérőjére vonatkoznak. Természetesen tudjuk, hogy a gyorsan növekvő gyerekének az ember nem szeretne és nem is tud néhány havonta új kerékpárt vásárolni, de ha nem az ideális méretű bringát választjuk ki, akkor azt a gyermek nem fogja tudni biztonságosan kezelni, amitől hamar letörik kezdeti lelkesedése a bringázást illetően. Jó megoldás lehet a használt bicaj vásárlása, a baráti körben való csere lehetősége, akár a kölcsönbicikli használata is.  

Az általános mérettáblázatok szerint a 2-4 éves, 85-100 cm magas gyerekeknek a 12"-es kerék átmérő, a 3-5 éves, 95-110 cm magas gyerekeknek a 14"-es kerék átmérő, az 5-7 éves, 110-120 cm magas gyerekeknek a 16"-os kerék átmérő, a 7-9 éves, 120-135 cm-es gyerekeknek a 20"-as kerék átmérő, a 9-11 éves, 135-145 cm magas gyerekeknek a   24"-es kerék átmérő, míg 11 éves kortól, 145 cm magasságtól a 26"-os kerék átmérő javasolt.

Fontos megemlíteni, hogy egy gyerek csak 7 éves korától közlekedhet biciklivel forgalomban, 12 évnél fiatalabb gyerek pedig csak felügyelettel vehet részt a közlekedésben. Gyermekünknek mindenképpen ismernie kell az alapvető KRESZ szabályokat, már akkor is, amikor még kísérjük őt. Ismerje a jelzőlámpák fényeinek jelentését, tudja, hogyan adhat irányjelzést kézjelekkel, és hogy hogyan használhatja a gyalogátkelőhelyeket biciklisként. Lehetőség szerint a kijelölt bicikliúton közlekedjünk, és alaposan gyakoroljuk be vele az óvatos és figyelmes közlekedési szabályokat, valamint ne feledkezzünk meg a védőfelszerelésről – sisak, könyök- és térdvédő, biciklis kesztyű – ebben legyünk példamutatóak, a sisakot nekünk felnőtteknek is viselnünk kell.

Nyeregbe fel! Vár a nyár, várnak a hegyek, völgyek! Indulhat a kaland! Jó biciklizést kívánunk!

Akác