játék Akác

A játék nem csupán szórakozás a gyerekek számára, hanem elengedhetetlen része a fejlődésüknek is. A játék során tanulják meg, hogyan működik a világ, hogyan léphetnek kapcsolatba másokkal, és hogyan kezelhetik saját érzéseiket. Vagyis a játék egy nagyon komoly dolog.

Minden egyes játéktípus megjelenése egy-egy újabb lépés a pszichés fejlődés útján, amely során a gyerekek egyre kifinomultabb készségekre tesznek szert. Ezek a játéktípusok, vagy inkább állomások, sorban követik egymást, ahogyan a gyerekek nőnek és mind inkább érettebbé válnak.

Az első állomás a szabad játék, amely talán elsőre nem is tűnik játéknak. Ez az az időszak, amikor az újszülöttek és csecsemők az érzékszerveikkel kezdik felfedezni a világot. Kalimpálnak a kezeikkel, lábaikkal, próbálgatják, hogyan tudják irányítani a testüket, milyen hatással vannak a mozdulataik a környezetükre. Itt még nem beszélhetünk tudatos játékról, inkább egy ösztönös, felfedező folyamat zajlik, amely során a babák megismerik saját testüket és a környezetüket.

Ahogy a gyerekek nőnek, elérkezik a magányos játék időszaka. Ebben a szakaszban a kisgyermekek már képesek önállóan játszani, anélkül hogy másokkal interakcióba lépnének. Ez a fajta játék rendkívül fontos, hiszen a gyerekek ilyenkor tanulják meg, hogyan koncentrálhatnak egy adott feladatra, hogyan oldhatják meg a problémákat saját maguk. A magányos játék során a gyerekek felfedezik a világot, méghozzá a saját tempójukban, legyen szó kockák építéséről, könyvek lapozgatásáról vagy akár egy-egy játék dobolásáról. Ezt a fajta játékot nem szabad lebecsülni, hiszen a gyerekek ilyenkor számos alapvető készséget sajátítanak el.

Később a gyerekek átlépnek a bámészkodó, vagy megfigyelő játék szakaszába. Ebben a fázisban a kicsik érdeklődve figyelik, hogyan játszanak mások, anélkül hogy maguk is részt vennének a játékban. Ez a fajta megfigyelés lehetőséget ad nekik arra, hogy tanuljanak a többiektől. Figyelik, hogyan viselkednek mások, hogyan kezelik a játékszabályokat, milyen szociális készségeket alkalmaznak. Ebből a megfigyelésből a gyerekek rengeteget tanulnak a közösségi élet szabályairól, amelyeket később maguk is alkalmaznak majd.

A megfigyelés után következik a párhuzamos játék. Itt a gyerekek már egymás mellett játszanak, de még mindig nem közösen. Megfigyelik egymást, esetleg le is másolják, amit a másik csinál, de még nem osztoznak a játékokon. Ebben a szakaszban a gyerekek megtanulják, hogyan lehetnek egymás mellett anélkül, hogy feltétlenül együtt játszanának. Ez egy átmeneti időszak, amikor már közelednek egymáshoz, de még nem állnak készen a szoros együttműködésre.

Az asszociatív játék már egy lépéssel közelebb viszi a gyerekeket a közös játékhoz. Itt már beszélgetnek egymással játék közben, esetleg meg is osztanak egy-egy játékot, de még mindig mindenki a saját céljai szerint játszik. Ez a szakasz azért fontos, mert a gyerekek ekkor kezdenek el igazán interakcióba lépni egymással, miközben mégis megőrzik az egyéni játékukat. Az asszociatív játék során nagymértékben fejlődik a gyerekek kommunikációs és szociális készsége, amely később a közös játék alapja lesz.

Végül elérkezünk a kooperatív játékhoz, amely már a játék legösszetettebb formája. Ebben a szakaszban a gyerekek már közösen dolgoznak egy cél érdekében, legyen az egy szerepjáték, egy közös építkezés vagy bármilyen más, egymás szerepére épített játék. A kooperatív játék során a gyerekek megtanulják, hogyan lehetnek egy csapat részei, hogyan oszthatják meg a feladatokat, hogyan működhetnek együtt. Ez a fajta játék nemcsak a játékszabályok betartását követeli meg, hanem a mások iránti empátiát és figyelmet is. A kooperatív játék során szerzett tapasztalatok rendkívül fontosak lesznek a későbbi életükben, amikor iskolai feladatokban, majd később a munka világában is alkalmazniuk kell ezeket a készségeket.

A játék tehát nem csupán a szórakozás eszköze a gyerekek számára, hanem egy komplex tanulási folyamat része is. Minden egyes játéktípus újabb és újabb készségeket fejleszt ki bennük, amelyek elengedhetetlenek a későbbi életük során. Ahogy a gyerekek haladnak végig ezeken a játékállomásokon, úgy válnak egyre felkészültebbé a világ kihívásaival szemben, így egy összetett és érett személyiség kialakulásának ez a sokféle gyerekkori játék is stabil alapja lesz.

Akác