Új sorozatunkban a sokakat érdeklő sulikezdésről írunk - mivel a BA olvasóinak gyerekei a legkülönfélébb országokban és iskolarendszerekben szereznek most tapasztalatokat, igyekszünk bemutatni ezeket. A mostani részben Másutt ír az amerikai iskoláról.

Az USA-ban államonként különböző az állami iskolarendszer, a szabályok, sőt maga a tanév is. New Yorkban, ahol mi lakunk, a következő szabályok érvényesek.  A gyermekek abban az évben iskolatkötelesek az állami, azaz adópénzből fenntartott rendszerben, amikor betöltik az ötödik évüket, december 31-ig. Kivétel nincsen. Azaz a 2007-ben született gyerekek az idén elkezdik az iskolát. Az én lányom esetében ez azt jelenti, hogy 4 évesen és 10 hónaposan már iskolába fog járni. Ez egy nagyon egyszerű szabály, és az egyetlen kiút ez elől, ha a gyereket magániskolába iratják. 

Iskolaérettségi vizsgálat nincsen. A magániskolák, amik szép számban jelen vannak minden kerületben, magyar szemmel csillagászati összegbe kerülnek (az átlag éves tandíj gyerekenként 32 ezer dollár, azaz kb. 7 millió Forint), gyakran az ősz közepére, októberre vagy novemberre teszik az 5. születésnap betöltési határidejét.

Az ötévesek a kindergartennel, azaz 0. osztállyal kezdik az általános iskolát, angolul elementary school-t. Ezt követik az 1-8. osztályok az iskolák nagy részében, bár egyes iskolák különválasztják az alsó tagozatot (elementary school, 1-5. osztály) a felső tagozattól (middle school, 6-8. osztály).

A kindergarten nagyban különbözik a magyar első osztálytól, de főleg megjelenésében és a gyerekek kezelésében, magában a tananyagban nem. A gyerekek az év végére alap szinten olvasnak és számolnak, de napjaikat nem padokban töltik, hanem a földön, körben ülve a szőnyegen (a tanárok is a szőnyegen ülnek velük). A foglalkozások rövidek, játékosak, és vidámak. A magyar óvodaihoz hasonló kis négyszemélyes asztaloknál rajzolnak és írnak. Hagyományos iskolai padokban nem kell ülniük a 3. osztályig.  Az osztályok törvényileg nem lehetnek nagyobbak 25 főnél, de az átlag 22 körül mozog. Ezért az óvoda és iskola közötti átmenet sokkal simábbnak tűnik.

New York City iskolarendszere a város nagysága és népsűrűsége miatt a legnagyobb állami rendszer a világon: több, mint 1,1 millió diákot tanítanak 1700 iskolában, ebből 700 általános iskola.  A lakásunktól 10 perces gyerekléptekbeli járótávolságon belül 7 olyan általános iskola van, amibe jogunk volt jelentkezni.  Az iskolák nem egyforma eredménnyel dicsekedhetnek, és jobb iskolákért hatalmas versengés folyik.  Gyakran a szülők már eleve úgy választanak lakhelyet (pl. hogy az utca melyik oldalán vesznek ki lakást),  hogy az melyik iskolába garantál felvételt. Azt, hogy mitől jobb, vagy rosszabb egy iskola, mindenki maga eldöntheti, de az adatok nyilvánosak és egy gombnyomással elérhetőek mindenki számára a legapróbb részletekig (a diákok faji megoszlása, neme, diák/tanár arány, állami teszt eredmények minden tantárgyra, továbbtanulási statisztikák). Cikkek, posztok, könyvek, blogok, elit tanácsadók, előadások százai segítik a szerencsétlen szülőket, mint jómagam, az iskolaválasztás rögös útjain, és a jelentkezési és felvételi folyamaton át, ami egy külön posztot, talán még könyvet is betöltene.

A jelentkezési folyamat a tél végén kezdődik, és tavaszra már mindenki tudja, hogy melyik kerületi iskolába jutott be a gyereke.  Június közepére már az orientáción is túl voltunk, minden szülő a gyerekével együtt meg lett hívva egy fél napra, amikor végighallgattuk az iskola kórusának előadását, az igazgató mindenre fényt vető beszédét, belátogathattunk az osztálytermekbe (a gyerekek 1 órára maguk is „próbanapon” eshettek át), az ebédlőbe, a tornaterembe, sőt még a játszóteret is megnéztük.

Az amerikai napló főszereplője a nagyobbik lányom, Izabella, aki októberben lesz 5 éves. Életvidám, sportos és könnyen barátkozó típus, aki mindíg örömet akar okozni társainak és nevelőinek. Először Magyarországon, majd az USA-ban járt oviba, 3 éves korától, és mindkét oviban már az első napon barátokra tett szert és soha nem volt problémánk a beszoktatással.  Angolul az ovis év végére folyékonyan és akcentus nélkül beszélt, de most már 2 hónapja magyar közegben van és teljesen átváltott a magyar beszédre és gondolkodásra.  Az oktatás szeptember hatodikán kezdődik majd, kevesebb, mint egy héttel azután, hogy visszaérkezünk New Yorkba. Abba az iskolába fog majd járni, ami a lakhelyünkhöz tartozik, és a bejárati ajtónkkal szemben van a keskeny utca túloldalán. Bár az iskolában van emelt szintű („gifted and talented”) osztály is (amibe nem jutottunk be, bár próbálkoztunk), és kétnyelvű is (spanyol-angol), ő a teljesen általános és mindennapi, tagozatmentes,  angol nyelvű, „general ed(ucation)” kindergartent kezdi majd.

Másutt