oktatás iskola tanár iskolások

Tisztelt Igazgató Úr,                                                                                                             2016.márc. 31.

A IV. a. osztályban történt néhány esetet ismertetnék és várnám véleményét. (M. a fiam, a többi gyerek nevét nem írtam le, de tudom.)

1. Tegnap, vagyis 2016. március 31-én csütörtökön, 15:25-re mentem az iskola elé, mert fiamnak hegedűje kezdődött 15:30-kor és az elmúlt hetekben többször előfordult, hogy a tanítónők nem figyelmeztették őt és így lekésett az óráról.

Árnyékban 22 fok volt, sütött a nap, a gyerekek az udvaron trikóban játszottak. Megláttam a fiamat, aki az udvar szélességében le-föl menetelt a tűző napon, ide-oda.

Azt hittem, játék, de amikor odajött hozzám, kiderült, hogy Andrea néni "szoláriumoztatja". Gondolom, ön is ismeri eme régi kedves iskolai szokást, hiszen Magdi és Andrea tanítónők egyik kedvenc büntetése, nem hiszem, hogy saját maguk találták ki. Szóval a fiam és egy másik fiú azóta, hogy kimentek az udvarra, tehát du. 3 óra előtt, le-fel masírozott a tűző napon, míg a többi gyerek játszott. Több mint fél óra telt így el. Az idegenlégió jutott eszembe. Bennem van a hiba? Esetleg ki is köthették volna őket egy póznához.

Előzmény, ami akár mindegy is lehetne, ebből a szempontból lényegtelen, nem magyarázza a büntetést:

Fiam és két másik gyerek a wc-ben elkezdtek "lövöldözni az ujjukkal" egymásra "pif-pif" hangokat kiadva. Az ig. helyettes hölgy arra járt és bement a wc-be, majd a szörnyűséget elkövetőket átadta a tanítónőnek (jó, hogy nem volt a közelben rendőr). A tanítónő a 3-ból két gyereknek "lehúzta 2-2 gombját", a harmadiknak nem. (Gondolom ön is tudja mi az a gomb lehúzás ... a gyerekek viselkedésének percenkénti mérője, egyetlen mozdulatuk, vagy hibás szavuk nem marad bírálat nélkül. Az osztályban egész nap a gomb huzigálása folyik, egyetlen negatívnak ítélt szó, vagy tett nem marad megtorlatlanul.)

Mindez nem volt elég tehát Andrea tanítónőnek, hanem az udvaron még fizikailag is megbüntette a két gyereket és persze lekileg is. Nyilván eme kis tortúra után nem fognak többet katonásdit játszani, mert a "szoláriumra" fognak hirtelen gondolni, mielőtt katonásdit kezdenének játszani.

Mesélek tovább, nincs még vége.

2014 - 2015 - 2016 tanév.

2. Egyik kislány a macijával csapkodta a mellett ülő fiút, aki többször kérte, hogy ne....majd egy idő után meghúzta a kislány haját. Két másik gyerek, akik imádnak árulkodni, rohantak Magda tanítónőhöz, aki erre szólt a kislánynak, hogy húzza meg ő is a fiú haját, hogy "érezze, milyen az, amikor valakinek meghúzzák a haját". Ugyanakkor nem mondta a fiúnak azt, hogy ő meg kezdje csapkodni a kislányt a macival, mert nyilván azt lehet ...és mindezt az osztály előtt, hogy tanuljanak kultúrát a kis ebadták.

3. M. játék közben hátbavágta P-t, aki erre rohant Andrea tanítónőhöz, aki kérdezte M.t, hogy mi történt.

M.: - így történt, de nem akartam fájdalmat okozni neki.

A tanítónő szól B-nek, hogy "vágd te is hátba A-t, hogy neki is fájjon!" Tényleg fájt is neki. (2014.okt.)

4. A gyerekek az udvaron fogócskáztak, H. volt a fogó, a háta mögött B. állt, aki nyuszifület mutatott rá (hogy ez miért tilos ebben az iskolában, azt nem tudom). A többiek szóltak H-nak, de H-t nem érdekelte a dolog, erre elrohantak Magda tanítónőhöz, aki ezt mondta:

"Álljatok le, gyerekek, mindenki forduljon B. felé és mutasson mindenki nyuszifület neki!"

majd hozzátette, hogy ugye milyen rossz érzés? (2014.)

5. Tanítás végén M. kezdte bepakolni a hátizsákját és először a kisebb alakú füzeteket tette be, majd a nagyobb könyveket. Andrea tanítónő látván ezt a szörnyűséget, odament, megragadta a hátizsákot és fejjel lefelé kiöntötte a táska tartalmát és közben elmondta a figyelő gyerekeknek, hogy fordítva kell a táskát bepakolni, miközben a többi gyereket kérdezte, ők hogyan csinálják, akik persze azt mondták, hogy a nagyobbat először ... nyilván nem hülyék ... M.t megviselte ez a megszégyenítés is. (2015. október)

6. Az egyik fiú "dagadtnak" nevezte V-t. Magda tanítónő jött és igazságot osztott. A fiúnak ki kellett állni az osztály közepére és a többieknek hasonló "csúnyákat" kellett mondaniuk rá. (2015. nov.)

Szerencse, hogy a vesszőzés kiment a divatból, helyette lelki nádpálca suhog.

7. M. a pénzét számolgatta szünetben, amikor leejtett egyet és felvette. Andrea tanítónő "lehúzott egy gombot". Ki tudja miért.

8. Szép, tanulságos történet következik.

R. "lilafejűnek" nevezte G-t, aki erre meg "zöldfejűnek" nevezte R-t és közben G. fejét lenyomta a padra, ahol az koccant. Mondhatni aprócska, mindennapos történet ... eddig. Magda tanítónő azonban igazságot osztott ...  tudomást szerezvén a dologról, kérdőre vonta R-t, aki ezt nem tagadta. Erre Magda tanítónő szólt G-nek, hogy ő is üsse be R. fejét az asztalba, de G. vonakodott.

Magda odament R-hez, aki a padban ült, majd a könyöklő kezét, amivel R. az állát tartotta ellökte, majd teljes nyugalommal levette R. szemüvegét, hogy amikor majd fejét a padhoz ütik nehogy megsérüljön a szeme, ha az üveg eltörne, (mily figyelmes) és ismét mondta G-nek, hogy üsse lefelé R. fejét a padba, aki ezt meg is tette.

Aprócska ügyek:

9. A gyerekeknek tegnap matek órán reláció jeleket kellett kitenni tömeg mértékegységek közé. M. elkezdte a munkát, de Andrea tanítónő szólt neki, hogy két sort hagyjon a feladatok között. M. nem értette a dolgot és ehelyett két kockát hagyott a reláció jel előtt és után, majd folytatta. Andrea tanítónő ismét megnézte a munkát, majd adott egy matek egyest, mert M. félreértette a két sorközt. Nem a feladatok megoldása volt tehát rossz.

Lehet, hogy matekből azért lesz rosszabb jegye, mert két feladat között csak egy sort hagyott ki kettő helyett?

10. M. 2016. jan. 25-én a számtechen 1-est kapott az órai munkájára. A feladat az volt, hogy a "Paint" programmal, amivel már szeptember óta dolgoztak, rajzoljanak egy téli tájat. M. fenyőket, karácsonyfát, házat rajzolt, majd az óra végén 1-est kapott, mert nem fejezte be.

Mit? - kérdeztem. Mindenki szabadon rajzolhatott ugyanis.

Lehet, hogy gyermekem azért kap majd gyengébb jegyet számítástechnikából, mert nem rajzolt tele egy képernyőt színes fenyőkkel?

(Megemlítem, hogy a gyerekek Windows XP-vel dolgoznak, amit már évek óta kivontak a forgalomból, a Paint is elavult, valamint a teljes tanári kart szeretném látni, amint egérrel téli tájat festenek egy monitorra... ezért számtechet "tanítani" fölösleges.)

11. M. angolból is egyest kapott, mert a könyvben található rajzot nem színezte ki. Majd még egyet, mert ezután sem színezte ki ... elfelejtette ... van ilyen. Kétszer ugyanazért egyes. Szóltam neki, hogy már kétszer megkaptad a büntetést, azután pláne ne fesd ki. Lehet, hogy angolból azért lesz rosszabb, mert elfelejtett kiszínezni egy képet?

12. A tanítónők rendszeresen hibának veszik azt, ha egy gyerek elnézi a táblára írt egyik számjegyet, és ezért az eredménye ugyan jó, de más, mint amit ők várnak. Amikor egyszer szóvá tettem, hogy ez a teszt ötös lehetett volna, hiszen az összeadás eredménye jó, ami a lényeg volt, akkor azt a választ kaptam, hogy a gyerek figyeljen jobban oda, ne tévessze el a számjegyeket. Oké, majd szólok neki, hogy ne tévessze el ... nem mintha a "tévesztés" nem a véletlen műve lenne. A tanítónők nyilván soha nem néztek el számokat, betűket.

13. Más iskolákban a gyerekeket lebeszélik az árulkodásról, megtanítják őket, hogy enélkül is lehet élni, itt viszont szinte jutalmat kap az árulkodó, szaladnak is azonnal bármilyen rendellenességet látván, örülvén, ha a másikat, aki éppenséggel a barátjuk, megbüntetik. Jó ez így?

14. A fiam és más gyerek is panaszkodott már arra, hogy amikor valamit rosszul csinálnak, legyen az csak egy matek feladat, és kiviszik az üzenőt, akkor megkapják azt is gúnyos mosoly kíséretében, hogy "...na, ez gyönyörű..." Egyszer nem mesélte azt, hogy biztatták, vigasztalták volna, hogy "lesz ez még jobb is...". Helyette, ismétlem, ez járja: "Ez aztán gyönyörű!"

A fentieket igyekeztem tárgyilagosan leírni, ugyanakkor sajnos nem értek egyet pár dologgal.

Megjegyzem, hogy az első csoportos megszégyenítés és ütésre való utasítás után találkozót kértem Magda tanítónőtől egy évvel ezelőtt, hogy megkérdezzem, milyen nevelési módszert alkalmaznak és hogy egyáltalán igaz-e, amit a gyermekem, és pár másik elmesélt nekem.  Amikor megemlítettem pár esetet, Magda tanítónő annyira feldühödött, hogy piros fejjel azt kiabálta, hogy vigyem el a gyerekemet az iskolából, ha ez nem tetszik, ők így nevelnek, ez a jó, punktum.

Kérdéseim a következők, kérem, szíveskedjen válaszolni rájuk.

Lehet-e ebben az iskolában:

- ... "szoláriumoztatni"  a gyerekeket, azaz a tűző napon sétáltatni akárcsak öt percig, de pláne egy órán át?

- ... kétszer, sőt, kétféleképpen ugyanazért büntetni?

- ... a "szemet szemért, fogat fogért" elvet alkalmazni gyermeknevelés ürügyén, azaz amit az egyik gyerek csinál egy másiknak, ugyanazt visszaadatni?

- ... pellengérre állítani egy gyereket, azaz az osztály előtt megszégyeníteni?

- ...  a tanítónőnek gúnyolódni egy gyerek rosszabb teljesítményén?

- ... a tanítónőnek azt követelnie egy gyerektől, hogy üsse meg a másik gyereket?

- ... magatartás, elfelejtés, stb., de nem tanulmányi hiba miatt, tantárgyi egyest adni?

- ... kiönteni egy gyerek táskáját, ha nem tetszik, ahogy azt ő bepakolta? ... stb...

Mint említettem, egy évvel ezelőtt tisztázni akartam a módszereket, hátha én tudok valamit rosszul, vagy én nem vagyok jól informálva, hátha új módszerek vannak a gyermeknevelésben, de szó szerint üvöltve lettem elutasítva, ami persze azt jelentette már akkor is, hogy a fent leírt a esetek megtörténtek.

Magda tanítónő a következő választ adta kérdéseimre:

 "a sértett gyerekkel végrehajtatott ítélet az egyáltalán nem a szemet szemért módszer alkalmazása, hanem azért kell ezt csinálni, hogy átérezze, hogy milyen az, ha vele csinálják ugyanazt...”

Ennek ellenére vártam egy évet, hátha a két tanítónő valamit módosít a közös módszerükön.

A "szoláriumoztatás" végső elhatározásra bírt. Már az elnevezése is arra utal, hogy régóta alkalmazott, kedvelt módszer ez az iskolában.

A gyermekem panaszkodik és nem érti sokszor, hogy miért kap büntetést, rossz jegyet. Hogy jön egy kép kifestése az angoltudáshoz? Miért kell fél oldal matek számolást háromszor leírnia büntetésből? Nem érti, miért gúnyolja a tanítónő, ha valamit nem tud, nem ért, vagy ha nem sikerült a dolgozata.

Nem érti, hogy miért kell egy órán át gyalogolnia a tűző napon, mert katonásdit játszott két percig a barátaival.

Én másra és pláne máshogy nevelem a gyermekemet, ezért állandóan arra kényszerülök, hogy egy tanítónő

büntetései, fegyelmezései okozta félelmeket, bűntudatot eloszlassam gyermekemben, miközben a kellő tiszteletet is megtartsa a "pedagógus" irányában.

Két éve, amikor gyermekemet ebbe az iskolába vetette a sors, egyik  barátja megkérdezte tőle, hogy melyik tanítónőt szereti jobban a kettő közül, amire ő válaszolt, mire a barátja azt mondta, hogy "majd nem fogod". Bejött.

Meg lehet ütni egy gyereket egy tanítónőnek? És ezt a munkát mással, egy másik gyerekkel  elvégeztetni azt lehet? Nem ugyanaz-e egy gyereket ütésre, hajhúzásra és egyéb fizikai fájdalom okozásra rábírni, kötelezni, mintha a felnőtt maga csinálta volna?

Kérem, válaszoljon arra is, hogy a fenti módszerek az iskola bevett, elfogadott gyakorlata, vagy netalán a tanítónők saját módszerei?

Miután tényleg elbizonytalanodtam, utánajártam a máshol elfogadott és alkalmazott módszereknek.

Szeretném a figyelmébe ajánlani tehát a következő munkákat.

A cikkből kiderül, hogy van olyan óvoda, ahol a  művelt óvoda pedagógus leszoktatja a gyerekeket az árulkodásról. Mint itt olvasható:

A helyes szülői / nevelői magatartás a probléma szemszögéből mérlegeli a helyzet veszélyességét, ill. vagy az árulkodás "célszerűtlenségét", mert más a megítélés, ha pl. balesetet megelőző előrelátásból történik, v. csak agresszió a társ iránt. Megfontolás után, csak akkor avatkozhat a felnőtt a konfliktusba, ha ott valóban helye van az irányításnak. - Ir. Bettelheim, B.: Az elég jó szülő. Bp. 1994.”

több itt.

Máshol ismert tétel az is, hogy büntetni nem szabad másik gyerek jelenlétében, mert az már megszégyenítés, lásd Fodor Gábor (2000): Tanár – szerep – konfliktusok. Új Pedagógiai Szemle, 2. sz.

Köszönöm válaszát!

E. P.

E. M. IV.a oszt. tanuló édesapja

További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán.
Tetszik?