Viharként söpört át a közösségi oldalakon a héten egy levél fényképe, amit a LEGO a 70-es években tett bele egyes játékok dobozaiba. Annyira hazavág az üzenete, hogy először sokan kételkedtek benne, hogy valós, és nem hamisítvány.  Márpedig igazi. A levél arra szólítja fel a szülőket, hogy ne hagyják, hogy gyermekük neme korlátokat szabjon a játékaiknak, és a nemi sztereotípiák börtönébe legyenek bezárva.

A levél fordítása:

„Az alkotás vágya minden gyermekben egyformán megvan. A fiúkban és a lányokban. A képzelőerő számít. Nem az ügyesség. Azt építed, amit elképzelsz, úgy, ahogy azt akarod. Egy ágyat vagy egy teherautót. Egy babaházat vagy egy űrhajót. Sok kisfiú szereti a babaházakat. Emberibbek, mint az űrhajók. Sok kislány az űrhajókat szereti jobban. Izgalmasabbak, mint a babaházak. Az a legfontosabb, hogy a megfelelő alapanyagokat a kezükbe tegyük, és hagyjuk, hogy azt alkossanak, ami nekik tetszik.”

 A levél különösen aktuális most, a XXI. század elején, amikor bár a férfiak és a nők sokkal egyenlőbb kilátásokkal léphetnek be a különböző életutakba, érdeklődési körökbe és karrierekbe, a gyerekjátékok egyre inkább szegregáltabbak. Sokkal jobban, mint amikor a konzervatívok szóhasználatát kölcsönözve, „a férfiak és a nők tudták a helyüket.”  Bármelyik játékboltba, vagy hipermarket játékosztályára belépve az ember azonnal észreveszi, hogy a fiúknak és a lányoknak célzott játékok egymástól nagyon különböznek, és gyakran más polc soron is vannak elhelyezve, egymástól óvatosan elkülönítve.

Elizabeth Sweet szociológus a New York Times-ban megjelent írása szerint egészen a 70-es évekig a játékok nagy része „csak” gyerekeknek szólt, és nem kisfiúknak, vagy kislányoknak.  Kb. ugyanakkor, amikor a fenti LEGO levél kelt, a boltokban kapható játékok kb. 70 százaléka mindennemű nemi utalás vagy nemre szóló marketing nélkül jelent meg, és a hirdetésekben is gyakran lehetett látni kockákkal vagy repülőgépekkel játszó kislányokat, és babakonyhában főzőcskélő kisfiúkat.

Nem egészen 20 évvel későbbre viszont a nem szerinti marketing már túlszárnyalta azt a szintet, ami közvetlen a világháború után volt utoljára jellemző, és ez a folyamat azóta sem állt meg. A kislányokat visszaküldték a rózsaszín babákhoz, és a kisfiúkat a kék autókhoz. A fogyasztói társadalomban felnőtt szülők igénye a gyermekeikben is igényt teremt: a kórházból rózsaszín rugdalódzóban hazahozott, rózsaszín falú gyerekszobába fektetett, rózsaszín királykisasszonyos tányérból etetett gyerek nyolcévesen elvárja, hogy a bicaja is rózsaszín legyen. Pedig 40 éve szinte mindenkinek ugyanolyan gyerekbiciklije volt, nemtől függetlenül.

Ugyanaz a LEGO, ami mindig büszkén, egyenlőként kezelte a gyerekeket, és mint a most terjesztett levél is bizonyítja, pár évtizede még nem akarta beskatulyázni őket, 2012-ben megjelentette a „Friends” sorozatot, kedves pasztell színekben (kitaláltátok, sok-sok rózsaszínnel), bikinis és miniszoknyás figurákkal, amiket kizárólag lányokkal reklámoztak, és a cég szerint a terméksorozat kétszer olyan népszerű lett, mint feltételezték.

Nagyon sokakban megfogalmazódott már, hogy ez nincsen teljesen rendjén.  Miért jó az, ha a gyereknek csak a szivárvány egyik fele jut, és az orra alá dugott játékokkal egy bizonyos érdeklődési kör felé lökjük, amint a kis kezeivel meg tudja fogni az első ajándékot?  Különösen rossz azoknak a kicsiknek a helyzete, akik a másik nem játékai közül szeretnének válogatni, és esetleg a hipermarket másik sorába tévednek. Őket mire kisiskolások lesznek, gúny űzi, hiába bizonygatja a modern blogoló anyuka, hogy ő bizony mindent és bármit megvesz az egy-kétévesnek. Különösen nagyok az elvárások a fiúk irányában: még egy ezüst színű (azaz fiús) repülőgéppel játszó kislányt úgy-ahogy elnéznek az emberek (elvégre a légiutasok között egyenlőek a nemi arányok), de egy rózsaszín babakocsit tologató kisfiú magára vessen, mire közösségbe kerül. Pedig 20-30 év múlva igencsak el lesz várva tőle, hogy a saját gyerekét tologassa, neadjisten pelenkázza is.  Persze leshetjük a játékboltban a babákat a „fiú osztályon”, és a próbáljon meg bárki is uniszex kinézetű (értsd: nem bugyirózsaszín) játék babakocsit találni.

Az elmúlt pár év fejleménye, hogy a kérdés napirendre került, és a tudatosabb vásárlók, élen a blogoló szülőkkel, elkezdték felhívni a figyelmet a jelenségre. Az USA-ban nagy port kavart egy addig viszonylag ismeretlen blogoló anyuka „Kellemes szexista ünneket kívánok” posztja, amiben sorra vette, hogy a nagy amerikai játékárusok hogyan szegregálják a lányokat és a fiúkat karácsonyi hirdetéseikben, mintha más faj egyedei lennének. Az összefogásnak eredménye is lett: tavaly ilyenkor az UK-ban a „Hadd legyenek a játékok csak játékok” név alatt kampányoló csoport, több ezer aláírást gyűjtött össze. Ennek eredményeként az Egyesült Királyságban és Írországban, a Toys R Us (hatalmas játékboltlánc) ígéretet tett, hogy leveszik a „Fiúknak” és „Lányoknak” megjelöléseket a katalógusaikból, és boltjaikból, és helyette téma szerint helyezik el a játékokat. A többi bolthálózat vezetői is észrevették magukat, és hasonló ígéreteket tettek. A szülők fellélegezhettek, ezentúl nem töprengeniük, hogy hol kell a bolygókat, égitesteket és térképeket keresniük (a fiús szekcióban, természetesen!), hanem lehet majd téma szerint vásárolni. Nem kell azon gondolkodni, hogy akkor most egy Kristoff baba rénszarvasostól a fiúrészlegben van-e, mert hímnemű mindkettő, vagy a lány részlegben, mert a Jégvarázs lányos film.

És most vissza a LEGO-hoz. Úgy tűnik mégsem hagyták cserben a rajongók millióit, és talán visszatérnek pártatlan gyökereikhez. Pár évvel azután, hogy az anyagilag nagyon profitábilis, de sok rajongót elidegenítő pasztell mezőkre tévedtek, idén nyáron történetük egyik legsikeresebb termékét dobták piacra, egy női tudósokat megtestesítő készletet. Egy csillagász, egy paleontológus és egy vegyész nő van a készletben, sokkolóan valóságszerű, szürke és fehér kellékekkel, és az egyetlen rózsaszín tárgy egy sál.  A játék szinte azonnal elfogyott és szinte lehetetlen boltban fellelni. Reménykedjünk abban, hogy nem csak kislányok kapták. 

Másutt

További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán.
Tetszik?